نرم افزاری خطرناک برای کسانی که پایان نامه کپی می کنند!

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از برنامه طراحی نرم افزار تشابه یاب برای پیگیری سرقتهای علمی همچون مقالات و پایان‌نامه‌ها در پژوهشگاه خبرداد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر سیروس علی‌دوستی در حاشیه کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی دربارهٔ وجود آماری از کپی و یا سرقت شدن اطلاعات از منابع و پایان‌نامه‌های موجود با بیان این که آماری در این زمینه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات نداریم، تصریح کرد: به صورت جسته گریخته به کپی‌برداری ها و تقلب‌هایی پی می‌بریم اما به دلیل حجم بالای اطلاعات و پیچیدگی‌های موجود امکان دسترسی به تمامی اطلاعات وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه در حال طراحی نرم افزار تشابه یاب برای پیگیری سرقت‌های علمی است، تصریح کرد: استفاده از نرم افزارهای تشابه یاب هم دارای مشکلات خاص خود است. به عنوان نمونه منابع ما همگی دیجیتال نیستند و بسیاری از منابع ما اسکن شده اند که در منابع اسکن شده، امکان جستجو وجود ندارد بنابراین این پیچیدگی‌ها اجازه نمی‌دهد که دسترسی به تمامی اطلاعات وجود داشته باشد اما با توجه به این که منابع در حال دیجیتالی شدن می باشند امیدواریم در آینده راهکاری در این زمینه وجود داشته باشد.
علیدوستی درپایان گفت: در واقع اینکه متن کامل رساله‌های علمی را بتوان ملاحظه شود تابع مقرراتی است که برپایه قرارداد و تفاهمنامه میان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و دانشگاهها انجام می‌شود. در این زمینه علاوه بر دانشگاههای دولتی، منابع علمی دانشگاه آزاد نیز در حال پیوستن به این سامانه قرار دارد و هم اکنون تفاهمنامه هایی با واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در حال انعقاد است.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.