نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی AMD معرفی شد

‌ای‌ام‌دی از نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی خود رونمایی کرد.

نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی AMD معرفی شد

به گزارش ممتاز نیوز، شرکت AMD در جریان رویداد Advancing AI، از تراشه‌ی هوش مصنوعی جدیدش تحت عنوان MI300X رونمایی کرد.

تراشه‌ای که براساس طراحی چیپلت‌محور AMD توسعه یافته و هدفش رقابت با تراشه‌ی هوش مصنوعی انویدیا، یعنی H100 است.

مدیرعامل AMD مدعی شده که MI300X در آموزش مدل‌های زبانی بزرگ با تراشه‌های H100 انویدیا قابل مقایسه است، اما از نظر استنتاج بهتر عمل می‌کند. به‌عنوان مثال، این تراشه در طول آزمایش‌های خود با مدل Llama 2 متا، ۱.۴ برابر بهتر از تراشه H100 انویدیا عمل کرده است.

تیم قرمز نتایج بنچمارک‌های رسمی از این تراشه را به نمایش گذاشت، نتایجی که اگر واقعی باشند تهدیدی جدی برای تراشه‌های هوش مصنوعی تیم سبز خواهد بود.

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی AMD پردازنده‌‌ی MI300X آزمون LLM Kernel را تا ۲۰ درصد سریع‌تر از رقیبش انجام می‌دهد. در مقایسه‌ی پلتفرم‌محور، سیستمی که به ۸ تراشه‌ی MI300X مجهز باشد، درمقایسه‌ با سیستم مجهزبه ۸ تراشه‌ی H100 تا ۴۰ درصد در Llama 2 و ۶۰ درصد در Bloom قوی‌تر عمل می‌کند.

حافظه یکی دیگر از بخش‌هایی است که در آن شاهد ارتقای بزرگی هستیم و MI300X نسبت به نسل قبلی خود یعنی MI250X (۱۲۸ گیگابایت)، ۵۰ درصد ظرفیت HBM3 بیشتری دارد. AMD برای دستیابی به حافظه‌ی ۱۹۲ گیگابایتی، MI300X را به ۸ بسته‌ی HBM3 مجهز کرده است.

در حال حاضر، پردازنده AMD با رقبای سرسختی در بازار رو‌به‌رو است. انویدیا درحال آماده شدن برای عرضه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی H200 از سری Hopper و B100 از سری بلک‌ول است. اینتل نیز GPU-های Gaudi 3 و Falcon Shores را برای عرضه در سال‌های آینده آماده می‌کند.

انتهای پیام/


پلاس
تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.