نشست معرفی کتاب “فرزندان پیامبر در دوره معاصر” برگزار شد

۲۵ام بهمن ،

مطالعه موردی حوزه نجف با حضور نویسنده کتاب “فرزندان پیامبر در دوره معاصر” در موسسه امام موسی صدر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست رافائل مائوریللو که کتابش به عنوان کتاب سال ایران انتخاب شده است، به معرفی این اثر که اوایل سال ۲۰۱۲ به زبان انگلیسی در ایتالیا انتشار یافته است، پرداخت.

وی گفت: این کتاب حاصل شش سال مطالعه در تمام آثار انتشار یافته دسته اول در مورد فرزندان پیامبر به ۷ زبان بوده است.

مائوریللو که برای دریافت جایزه کتاب سال ایران به تهران سفر کرده است، در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با حضور اعضای خانواده امام موسی صدر و جمعی از پژوهشگران حوزه علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در این کتاب علاوه بر خاندان صدر خانواده‌های حکیم، خویی، و بحرالعلوم مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

او با بیان این که سادات نجف صاحبان نقش‌های بزرگ در تاریخ بوده‌اند، به تشریح ویژگی‌های سادات و خانواده‌هایی از جمله آیت‌الله خویی، محمدباقر صدر، محمدباقر حکیم، علی سیستانی، عمار حکیم، مقتدای صدر در عراق، آیت‌الله روح‌الله خمینی،‌آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمد خاتمی در ایران و امام موسی صدر، محمدحسین فضل‌الله و حسن نصرالله در لبنان پرداخت.

نویسنده کتاب “فرزندان پیامبر در دوره معاصر” هم‌چنین گفت: برای نگارش این اثر به منابع دسته اول و هم‌چنین مصاحبه‌های انجام شده بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ رجوع کرده است.

وی با تشریح بخش‌هایی از این کتاب، از جمله تاریخ خانواده‌های سادات افزود: در این اثر ۱۷۰ زندگینامه از اعضای این چهار خاندان بررسی شده است.

رافائل مائوریللو با تشریح مدل شخصیتی خانواده‌های سادات، از جمله شرایط تولد، نحوه پرورش در دوران کودکی، مسائل اقتصادی، آموزش در دوران نوجوانی و جوانی، تربیت با نظارت علمای اسلامی، گفت: نقش زنان سادات در تاریخ معاصر در کشورهای خاورمیانه پس از دوره عثمانی تغییر کرده است که در این مسیر زنان خاندان صدر بسیار قابل توجه می باشند. بعضی زنان این خاندان نقش‌های برجسته‌ای داشته‌اند از جمله سید بنت‌الهدی صدر که یکی از زنان تاثیرگذار در تاریخ معاصر است. او فقه، اصول و کلام خوانده بود و مدیریت چند مدرسه را برعهده داشت، رباب صدر هم که خواهر امام موسی صدر است، مدیریت یک بنیاد در لبنان را برعهده دارد. در ایران نیز سیدهورا صدر مدیر موسسه‌ای است که به گسترش آرای پدرش می‌پردازد. این زنان نقشی اساسی در تاریخ معاصر داشته ‌اند.

وی هم‌چنین به تشریح نقش زنان سیده دیگر از خانواده خاتمی پرداخت و گفت: نقش اجتماعی و فرهنگی زنان این خانواده به عنوان مطالعه در این زمینه قابل بررسی است.

این نویسنده هم‌چنین با بیان این که زندگی امام موسی صدر دارای تمام یا اکثریت مدل نمونه‌ای است که می‌توان برای سادات در نظر گرفت، گفت: همه ویژگی‌های سادات در امام موسی صدر پررنگ است. در ایتالیا با امام موسی صدر بسیار آشنا می باشند. تصویر امام موسی صدر برای ایتالیایی‌ها کاملا معرفی شده است. درست است که اکثر زندگی‌اش را در لبنان گذراند اما جالب است که در سفری که به لبنان داشتم، یک دوست ایتالیایی می‌گفت آنقدر این شخصیت برجسته است که برای شناخت آن باید مطالعات بسیاری انجام داد.

او گفت که برای نگراش این کتاب از قرن شانزدهم فهرست خانواده‌های سادات را بررسی کرده است.

مائوریللو هم‌چنین در ادامه به پرسش‌های حاضران در ارتباط با این کتاب پاسخ گفت.

این کتاب در ۱۹۶ صفحه و با ۱۰۰۰ پانویس انتشار یافته است.

وی افزود: ناشر ایتالیایی آن با توجه به اهمیت موضوع خواستار چاپ این کتاب در مجلل‌های بیش‌تری شده است.

در ادامه این نشست، لوح تقدیری از جانب موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به رافائل مائوریللو اهدا شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.