نشست ویژه برای کنترل قیمت لبنیات

جام جم آنلاین: عرضه ویژه برخی محصولات لبنی در جلسه امروز دولت و هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران بررسی می‌شود.

گرانی محصولات لبنی و افزایش قیمت شیر در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش هزینه‌های تولید و کمبود خوراک، بازار محصولات لبنی را حالی است با مشکلاتی مواجه کرده است و از سوی دیگر مسئولان را به اتخاذ تصمیماتی از جمله تامین نهاده‌های ارزان برای دامداری‌ها واداشته تا دامداران بتوانند قیمت تمام شده شیر را کاهش دهند، اما به دلیل تصمیمات دیر هنگام وتوزیع نامناسب نهاده‌ها نتیجه مورد انتظار حاصل نشد و شیر همچنان با قیمت‌های هر کیلو بیش از ۸۰۰ تومان از سوی دامداری‌ها به کارخانه‌های لبنی فروخته می‌شود که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید صنایع لبنی شده است، این در حالی است که سازمان حمایت با هرگونه افزایش قیمت از سوی کارخانه‌های لبنی برای جبران هزینه‌ها مخالف است.

به گفته صاحبان صنایع لبنی این موضوع باعث شده که بسیاری از صنایع لبنی با حدود ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در راهکار دیگری برای حل مشکل تولیدکننده و مصرف‌کننده، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را به انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ارائه کرده‌اند تا در صورت تفاهم، برخی محصولات لبنی با قیمت ویژه به مردم فروخته شود.

این پیش‌نویس قرار است امروز در هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی مورد بررسی قرار گیرد.

با این حال در حالی که به گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی این پیش‌نویس هنوز بررسی و به امضا نرسیده است، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که از ۱۷ تیر شیر، پنیر و ماست برای قشر کم درآمد ۳۰ درصد ارزان‌تر عرضه می‌شود.

رضا باکری افزود: قیمت برای افراد کم‌درآمد جامعه پایین‌تر بوده و ۵۰ درصد تولید کارخانجات لبنی با قیمت پایین‌تر به این بخش از جامعه اختصاص داده می​شود.

وی قیمت حدودی شیر را برای افراد کم‌درآمد جامعه ۱۲۰۰ تومان و پنیر را ۲۴۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته باکری، ضرر کارخانه‌ها از محل توزیع محصول لبنی با قیمت پایین را قرار است افراد مرفه جامعه تأمین کنند و برای این اقشار تا حدودی با قیمت بالاتر عرضه خواهد شد.

محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره پیش‌نویس این تفاهم نامه که برخی از آن مفهوم دو نرخی شدن قیمت محصولات لبنی را برداشت کرده‌اند، این‌گونه توضیح می‌دهد که به کار بردن لفظ دو نرخی صحیح نیست، در واقع همان‌طور که خود ما هم علاقه‌مند هستیم برای حفظ تقاضای خرید کم‌درآمدها و کمک به صنایع لبنی در صورت تفاهم، برخی محصولات لبنی بدون حاشیه سود یعنی به صورت ویژه و سایر محصولات با ضوابط سازمان حمایت و سود قانونی عرضه شود.

وی به جام‌جم گفت: در صورت تفاهم در جلسه امروز برخی محصولات لبنی با یک بسته‌بندی مشخص بدون حاشیه سود عرضه می‌شود که البته مکانیزم اجرایی آن نیز مهم است و از آنجا که عرضه آن و آمارش باید قابل کنترل باشد، نمی‌توان آن را در تمام خرده فروشی‌های سطح شهر عرضه کرد، بنابراین لازم است که توسط فروشگاه‌های خاص به فروش برسد.

رضا باکری دبیر انجمن نیز گفت: نظر وزارت صنعت این بود که از شنبه این هفته (دهم تیر) لبنیات با قیمت پایین عرضه شود، اما به دلیل نبودن فرصت برای انطباق کارخانه‌ها با وضع موجود به نظر می‌رسد این موضوع از ۱۷ تیر‌ محقق خواهد شد.

سیما رادمنش – گروه اقتصاد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.