نظارت دقیقی بر تجویز آنتی بیوتیک‌ها توسط پزشکان وجود ندارد

هشدار دبیر علمی سمینار عوامل ضد میکروبی ومقاومت به آن‌ها:

شهناز آرمین گفت: هزینه و طول دوره درمان برای بیماری که به علت مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها، با یک ارگانیسم مقاوم، عفونت پیدا می‌کند تا چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، شهناز آرمین از برگزاری سمینار عوامل میکروبی و مقاومت به آن ها در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی روزهای چهارم و پنجم خردادماه خبرداد و هدف از برگزاری این سمینار را گردآوری اطلاعات مربوط به وضعیت مقاومت در برابر عوامل آنتی میکروبیال دانست.

وی با اشاره به این که مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها در کشور بیش از سایر عوامل، در ایجاد مقاومت‌های ضد میکروبی دخیل است، گفت: علاوه بر آنتی بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی سیلین و سفالکسین که بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، بر تجویز سایر آنتی بیوتیک‌ها توسط پزشکان نیز نظارت دقیقی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: همچنین شاهد هستیم که پزشکان عمومی طیف وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها را که به راحتی توسط متخصصان عفونی تجویز نمی شوند، در نسخه بیمارانشان می نویسند، در حالی که موارد بسیاری از این ها اندیکاسیون ندارند.
 
این فوق تخصص عفونی اطفال، از کوتاهی برخی بیماران نیز گلایه کرد و گفت: گاهی هم آنتی بیوتیک به درستی تجویز می شود، اما بیمار دوره مصرف را به اتمام نمی رساند.

دبیر علمی سمینار عوامل ضد میکروبی و مقاومت به آن‎ها درباره عوارض ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی اظهار کرد: بیماری که با یک ارگانیسم مقاوم عفونت پیدا می کند طبعا طول دوره درمان برای وی افزایش می یابد و هزینه ای که باید بپردازد به این علت که باید آنتی بیوتیک جدیدتری را مورد استفاده قرار دهد بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت یک سیکل معیوب درمانی ایجاد می‌شود که تبعات مخصوص به خود را دارد.

وی با بیان این که این سمینار ۸ امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: گروه هدف این سمینار متخصصان عفونی، ریه، گوارش و جراحی اطفال، نوزادان، داخلی، عفونی، پزشکان عمومی، داروسازان، پرستاران، ماماها و آزمایشگاهیان هستند.

بر اساس این گزارش سمینار عوامل ضدمیکروبی و مقاومت به آن‌ها در روزهای چهارم و پنجم خردادماه در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در دانشکده داروسازی واقع در بزرگراه نیایش برگزار و از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر میزبان متخصصان، پزشکان و دانشجویان داوطلب خواهد بود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.