نظام آموزشی کشور هدفگذاری صحیحی ندارد

جام جم آنلاین: عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی با بیان اینکه ساختار آموزشی مبتنی بر نظام پیش‌دانشگاهی دارای مشکل است، با تشریح وضعیت فعلی آموزش عالی کشور، مصوبه گسترش آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی،  دکتر جعفر توفیقی درمورد اصل تحول در نظام آموزشی و لزوم این تحول، اظهارداشت: پس از بررسی‌هایی که در سطح عالی مدیریت کلان نظام آموزشی کشور درمورد موانع و مشکلات تحقق نظام مطلوب آموزشی کشور به عمل آمد، ‌این نتیجه کلی حاصل شد که تحول و نوسازی در این نظام الزامی است.

وی با بیان اینکه گام اول در تحول از هدفگذاری آغاز می‌شود، گفت: ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که نظام آموزشی ما هدف‌گذاری صحیحی ندارد و تجدیدنظر در این اهداف ضروری است. یعنی ما باید برای نظام آموزشی کشورمان یک سری اهداف متناسب با سایر ساختارها و ارزش‌های فرهنگی خود تعریف کنیم. گام دوم تحول در سیاست‌گذاری‌هاست. به این معنا که ممکن است اهداف مشکلی نداشته باشند، اما سیاست‌های اتخاذ شده دارای مشکل است. یعنی این سیاست‌ها بعضاً با اهداف در تعارض هستند و یا هر چه به علت کلی‌گویی و ابهام و چه به علت ورود بیش از حد به جزئیات فاقد خصیصه اساسی سیاست هستند.

وی گام سوم تحول را در برنامه‌ریزی‌ها و ابزارها عنوان کرد و گفت: امکاناتی که ما برای اجرای سیاست‌های خود فراهم کرده‌ایم یا ناکافی است یا نامناسب است. به این معنا که اصلاً برای اعمال سیاست مشخصی که ما مدنظر داریم کارآمد نیست.

وی با بیان اینکه شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی در هر سه مرحله بررسی‌های گسترده‌ای را انجام داده و موانع کار را به‌خوبی شناخته است، اظهارداشت: به عنوان مثال در بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،‌ موضوع تربیت معلم و مشکلات و کاستی‌های تربیت معلم مورد اجماع همه دستگاه‌ها بود.

وزیر سابق علوم با بیان اینکه بدون شک دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده‌های علمی در خط مقدم اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارند و باید فعال‌تر و مؤثرتر وارد کار شوند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم باید ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از کلیه دانشگاه‌ها در زمینه اجرای نقشه جامع را دقت و قاطعیت حساب کشی کند.

وی افزود:در گام بعدی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی باید وارد میدان شوند. وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صنعت و غیره که در ارتباط نزدیک با روند پیشرفت علمی کشور هستند باید در این زمینه وارد شوند به این معنا که بودجه‌های پژوهشی و تحقیقاتی این نهادها باید با لحاظ کردن اولویت‌های مندرج در نقشه جامع علمی کشور هزینه شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.