نظر ۱۵ نماینده مجلس درباره وعده دولت برای ارزانی کالاها در ماه رمضان+جدول

نماینده

حوزه انتخابیه

وعده دولت برای ارزانی محقق شد؟

دلیل گرانی و راهکار مجلس برای مقابله با آن

غلامرضا اسداللهی

تربت جام

مردم هم اکنون از وضعیت قیمت ها گله مند هستند و این گله مندی نیز به حق است و دولت باید هرچه سریع‌تر تورم روانی را کاهش دهد.

قیمت برخی از اقلام به صورت غیر متعارف افزایش یافته است. دولت باید برنامه ریزی کند و بتواند کنترل بازار را در دست بگیرد البته این به این معنی نیست که اقدامات تعزیراتی را در دستورر کار خود قرار دهد. قیمت تابع عرضه و تقاضا است و دولت باید تعادل را میان عرضه و تقاضا برقرار کند. علت اصلی گرانی ها بیشتر مشکل سوء مدیریت حاکم است. زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یکی از نگرانی ها تورم روانی بود و هم اکنون این موضوع مردم را آزار می دهد که این موضوع نتیجه سوءمدیریت است. قعطا مجلس به موضوع گرانی ورود می کند.

احمد امیرآبادی فراهانی

قم

دولت هر اقدامی انجام دهد باید آثار آن در بازار مشخص شود. شرایط بازار مناسب نیست

برخی از اقلامی که مورد نیاز مردم است قیمت ها بالا است و دولت کنترل و نظارتی بر بازار ندارد. هم اکنون مردم در صف مرغ هستند و متاسفانه به اوایل انقلاب بازگشته ایم و هم اکنون شرایط خوبی حاکم نیست. البته عدم هماهنگی میان دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

حسین امیری خامکانی

کرمان

در رابطه با اقدامات دولت چیزی مشاهده نشده است.

متاسفانه به نظر می رسد که دولت و مسئولان بیشتر از روش های نخ نما شده استفاده می کنند و مشکلات را به گردن افراد فرضی می اندازند. مشکل گرانی یک روزه به وجود نیامده و مجلس از سال ۸۵ تذکراتی را در این زمینه داده است اما توجهی به این تذکرات نشد. دولت باید در برخی سیاست های خود تجدید نظر کند و بازار را را در کنترل بگیرد. ابوترابی قول داده که مجلس اقدام جدی را انجام دهد.

یوناتن بت کلیا

نماینده اقلیت دینی  آشوریان 

اقدامات دولت نتیجه بخش نبوده و قیمت کالاها روز به روز افزایش می یابد

دولت اعلام می کند که قیمت ها را کاهش می دهیم اما این موضوع را پیگیری نمی کنند. معاون استاندار تهران اعلام می کند کسی حق ندارد مرغ را بیش از ۵۰۰۰تومان در تهران به فروش برساند اما ما شاهد آن هستیم که قیمت مرغ حدود ۷۰۰۰ تومان است و خود گفتن این حرف و عدم اجرای آن دیدگاه مردم را به دولت بدبین می کند. آیات محترم عظام نیز اعلام کرده اند که از افزایش قیمت ها جلوگیری شود و شاید این سخنان تاثیر داشته باشد و ما به زودی شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

روح الله بیگی

شاهین دژ و تکاب

در هیچ نقطه کشور شاهد ارزانی کالاها نیستیم و گرانی را بیش از گذشته احساس کرده ایم.

دولت نباید تعلل کند و هرچه سریع تر مشکل مردم را برطرف کند. دولت را مردم سر کار آوردند در ۷ سال گذشته از حق و حقوق دولت حمایت کردند و دولت باید در ماه مبارک رمضان مشکلات مردم را حل کند. این موضوع که با تاسیس چند شعبه توزیع مرغ می شود مشکل بازار مرغ برطرف می شود خنده دار است و باید به جای مدیریت های سلیقه ای با قاطعیت تمام بازار را کنترل کنند.

محمد دامادی

ساری

وعده دولت درباره کاهش قیمت ها در ماه رمضان محقق نشد

از اقدام های دولت در این زمینه اطلاع دقیق وجود ندارد اما به طور حتم این اقدام ها موثر نبوده اند که قیمت کالاها در چنین شرایطی است.۱۰ نماینده درباره گرانی طرح سوالی را از مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته اند و نمایندگان مجلس موضوع گرانی را به شدت پیگیری خواهند کرد. تا زمانی که قیمت گوشت مرغی دو ماهه و با تزریق هورمون پرورش پیدا می کند حدود ۸ هزار تومان باشد عدالت محوری رعایت نمی شود هم اکنون بسیاری از خانواده ها برای تهیه مرغ با مشکل رو به رو هستند و مسئولان و نمایندگان نیز باید مرغ را از سبد مصرفی خانواده خود حذف کنند.هیات رئیسه مجلس باید موضوع گرانی ها و به خصوص در ماه مبارک رمضان را به صورت ویژه در دستور کار مجلس قرار دهند و راهکارهای مناسبی را در این زمینه ارائه کنند.{اینجا}

عباس رجایی

اراک

وعده دولت برای ارزان شدن قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان محقق نشد.

در زمینه کاهش قیمت کالاها در ماه رمضان اقدامات و تحولاتی صورت گرفت اما این تحولات نتوانست به طور کامل مشکل را برطرف کند. رئیس مجلس در نشست علنی روز یکشنبه به موضوع گرانی ها اشاره کرد و قرار است روز چهارشنبه در نشستی در مجلس با حضور وزیران مربوطه موضوع گرانی کالاها و خلف وعده ها به صورت جدی پیگیری می شود.بحث تنظیم بازار مربوط به تمام کالاها و به خصوص کالاهای پر مصرف می شود و تنها مربوط به یک بازار خاص همچون مرغ نمی شود.{اینجا}

سیدرمضان شجاعی کیاسری

ساری

اقداماتی صورت گرفته اما دولت در عمل نتوانسته قیمت ها را کاهش دهد

سه عامل در گرانی دخیل هستند، نخستین عامل بحران های بین المللی است، دومین عامل سودجویان بازار است و سومین عامل نیز ضعف نظارت بر بازار است. قرار شده است که مجلس در نشست هایی با وزرای اقتصادی موضوع گرانی را به شدت بررسی کند. درباره بازار مرغ ممکن است در مدت کوتاهی شرایط به این شکل باشد اما در بلند مدت شرایط مناسب خواهد شد اما مشکل باید اساسی حل شود.

عباس فلاح

اهر

اقداماتی برای کاهش قیمت ها در ماه مبارک رمضان انجام شد اما نه به آن صورت که مشکل مردم را برطرف کند.

نیاز مردم تنها به یک موضوع مرغ نیست که دولت تنها در این بازار حضور داشته باشد. کمک به بخش تولید عامل اساسی برای کاهش قیمت ها است، با توجه به این که سال تولید ملی است اگر بحث اساسی و نیازهای اولیه تولیدکننده را تهیه کنند و تسهیلات مناسب ارائه کنند می توانند از این فرصت کنند. مجلس بعد از سپری کردن تعطیلات به شدت پیگیر موضوع گرانی است و با توجه به اقدامات مجلس شرایط خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود.

حمیدرضا فولادگر

اصفهان

وعده های دولت در زمینه ارزان شدن قیمت ها محقق نشده است.

بازار مرغ مشکلات زیادی را به وجود آورده است و پس از گذشت ۳۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانسته ایم مشکل مرغ ماه مبارک رمضان مردم را حل کنیم و این تاسف آور است. نظارت به موقع و صحیح اعمال نمی شود و پس از آن می خواهیم با دخالت مشکل را برطرف کنیم و این موضوع مشکلات را افزایش می دهد. نمایندگان تذکرات فراوانی به دولت داده اند و مجلس پیگیر موضوع گرانی خواهد بود.

جعفر قادری

شیراز

با شعار دادن مشکل حل نمی شود

دولت تا زمانی که به صورت جدی ورود پیدا نکرده و مسائل را مدیریت نکند و پیش بینی مواد اولیه، تامین کالا را نداشته باشد مشکل گرانی حل نمی شود. ما انتظار نداریم که دولت از روش تعزیراتی استفاده کند اما دولت ابزاری برای دخالت در بازار دارد و می تواند با تعادل میان عرضه و تقاضا شرایطی را فراهم کند که بازار در سطح پایین قیمت ها به تعادل برسد. هم اکنون تنها مشکل، بازار مرغ نیست و مشکلات در بازارهایی همچون ارز و گندم وجود دارد و باید این مشکلات برطرف شود.

نادر قاضی پور

ارومیه

دولت وعده ارزانی داده بود اما ما گرانی را احساس کردیم ولی ارزانی را خیر.

بهتر است به خاطر دو تا مرغ مردم در ماه مبارک رمضان ۴ ساعت در صف نباشند. شان و شخصیت مردم باید حفظ شود. نمایندگان تذکراتی درباره گرانی داده اند و پس از آن سوال و استیضاح حق مجلس است و مجلس پیگیر موضوع گرانی است.

حسین گروسی

شهریار

وعده های دولت تا کنون محقق نشده است

بخشی از گرانی ها به بحث مدیریت و عدم نظارت مربوط می شود و بخشی نیز به عدم حمایت از تولید بر می گردد. در شرایطی که حجم تولید در کشور پایین باشد معضل گرانی ایجاد می شود. امروز اگر شاهد گرانی هستیم عامل اصلی عدم حمایت از تولید و عامل فرعی عدم نظارت است. اگر تولید باشد کسی احتکار نمی کند و به طور طبیعی قیمت ها در بازار کنترل می شود. هم اکنون توزیع مرغ به این شکل وجهه خوبی ندارد و شان و عزت نفس مردم پایین می آید.

غلامرضا مصباحی مقدم

تهران

دولت برای مهار گرانی ها در ماه رمضان وعده‌هایی داد و در همین زمینه قدم هایی برداشته شد، اما شرایط به گونه ای نیست که برای کشور آرامش بخش باشد.

ما در شرایط جنگی قرار نداریم که مردم برای خرید یک کالا صف های طولانی تشکیل دهند. اگر دولت خدماتی به ملت ارائه می‌دهد باید در شأن و شایسته مردم باشد؛ دولت باید کالاها را به طرق مختلف عرضه کند تا نیازی به تشکیل صف‌های طولانی نباشد.مجلس جایگاه تصمیم‌گیری و اجرایی نیست؛ بلکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است.مجلس در همین راستا می تواند مدیران و وزرا را به مجلس دعوت کند و به آنها نظرات مشورتی دهد، اما اجرا در دست دولت است.{اینجا}

سید مهدی هاشمی

تهران

عملکرد دولت برای کنترل گرانی خیلی ضعیف بود

همه جای دنیا در ایام ماه رمضان قیمت ها کاهش پیدا می کند اما در ایران این موضوع برعکس است. هم اکنون موضوع گرانی به بازار مرغ محدود نمی شود و گرانی در بیشتر بازارها وجود دارد.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.