نقشه ای درخشان از مسیر مرموز حرکت یک تلسکوپ فضایی در میان پالسار “ولا”

دانش > فضا  – 
زمانی که ماهواره‌های فضایی به دور زمین حرکت می کنند،‌بارها و بارها نه در مسیری اتفاقی،‌بلکه در مسیری تعین شده به دور زمین می چرخند تا بتوانند قسمهای خاصی از آسمان را مورد بررسی قرار داده و در عین حال بتوانند از نور خورشید برای تامین انرژی خود استفاده کنند.

با ثبت حرکت این ماهواره ها در میان آسمان می توان نقشه‌ای درخشان و شگفت انگیز مشاهده کرد،‌درست مانند تصویری که از حرکت تلسکوپ گامایی فرمی در میان آسمان به ثبت رسیده است،‌در این تصویر نور ثابت پالسار ولا در پس زمینه دیده می شود. این تلسکوپ هر ۹۵ دقیقه یکبار به دور زمین می چرخد.

تلسکوپ فضایی گامایی فرمی با هدف مشاهده و رصد اجرام پرانرژی از قبیل پالسار ولا ساخته شده و هر ۹۵ دقیقه یک دور زمین را کامل می کند. پالسار ولا نیز که در پی انفجار مرگبار ستاره ای عظیم در درون کهکشان راه شیری به وجود آمده است،‌ در اصل ستاره ای نوترونی است که ۱۱ بار بر ثانیه به دور خود می چرخد و در حال حاضر یکی از درخشانترین منابع پرتو گاما در آسمان به شمار می آید.

پالسار

زمانی که ستاره هایی عظیم تر از خورشید به پایان عمر خود نزدیک می شوند،‌لحظات آخر زندگی آنها با انفجاری عظیم همراه خواهد بود که بیشتر بخشهای ستاره را نابود خواهد کرد،‌اما بخشی از آن به جا خواهد ماند که ستاره نوترونی نام می گیرد. این ستاره ها از میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی برخوردارند و از این رو پرتوهای نوری شدید آنها در دو سوی ستاره متمرکز می شوند.

ستاره های نوترونی با سرعت بالایی در حرکتند و در‌صورتی که پرتو نوری آنها در مسیر زمین قرار داشته باشد می توان پالسهای نوری شدیدی را در بازه های زمانی مختلف از روی زمین مشاهده کرد.

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.