نقش ورزش در درمان کمر درد

ورزش تاثیرات مختلفی روی اعضاء بدن می گذارد که این تاثیرات دارای فواید درمانی زیادی هستند و به این شکل باعث درمان علت های اصلی کمردرد می شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  حمید رضا خواجوی،‌سوپروایزر آموزشی بیمارستان ۲۲ بهمن گناباد ضمن بیان این مطلب گفت: ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وزن متناسب می شود که این امر با کاهش فشار وارد بر کمر، کمردردهایی را که به خاطر اضافه وزن ایجاد شده است، درمان می کند.

حمید رضا خواجوی با بیان اینکه ورزش باعث بیشتر شدن انعطاف بدنی می شود، افزود: انعطاف بدنی، با افزایش توانایی حرکات در جهات مختلف، کمردرد های حاصل از خشکی کمر را درمان می کند.

وی تصریح کرد: همچنین میتوان به وسیله ی ورزش های مخصوص با تقویت عضلات شکم و کمر، از ستون فقرات در برابر آسیب دیدگی محافظت کرد.

وی، پیاده روی، دویدن آرام و شنا را از ورزش های مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: بهترین ورزش جهت کاهش وزن، پیاده روی یا دویدن آرام است چرا که پیاده روی علاوه بر کاهش وزن و پیشگیری از گسترش پوکی استخوان، در صورتی که در محیطی آرام و نشاط بخش انجام شود، در درمان افسردگی، ناراحتی های روانی و کمر دردهای ناشی از آن موثر است.

وی خاطر نشان کرد: پیاده روی باید از حدود پنج دقیقه در روز شروع شده و کم کم زمان آن زیاد شود.

این کارشناس به تعدادی از تاثیرات درمانی ورزش اشاره کرد و گفت: ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وزن متناسب می شود این موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمردردهایی میشود که به خاطر اضافه وزن ایجاد شده اند. ورزش باعث بیشتر شدن انعطاف بدنی می گردد انعطاف بدنی ، توانایی حرکات در جهات مختلف را افزایش می دهد و کمردر های حاصل از خشکی کمر را درمان می کند.

خواجوی در ادامه افزود: به وسیله ی ورزشهای مخصوص می توان عضلات شکم و کمر را تقویت کرد عضلات قوی از ستون فقرات محافظت می کنند و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می نمایند عظلات نیرومند می توانند از دیسکهای آسیب دیده حفاظت کنند و کمردردهای حاصل از صدمات دیسک را درمان کنند.

وی به آموزش روش صحیح نرمشها جهت درمان کمردرد اشاره کرد و گفت:  پیاده روی باعث کاهش وزن می شود و می توان گفت بهترین ورزش جهت کم کردن وزن، پیاده روی یا دویدن آرام است. پیاده روی علاوه بر کاهش وزن باعث پیشگیری از گسترش پوکی استخوان می شود.

خواجوی افزود: پیاده روی در فضای باز و محیطی آرام و نشاط بخش باعث درمان افسردگی و ناراحتی روانی و کمردرد های حاصل از این ناراحتی شده و باید پیاده روی را از مقدار کم ( پنج دقیقه در روز) شروع کرده و اندک اندک آن را زیاد کنید و به نیم ساعت در روز رساند.

این کارشناس گفت: مقدار پیاده روی برای کاهش وزن باید از ۲۰ دقیقه بیشتر باشد. پیاده روی باید با سرعتی متوسط انجام گیرد برای بدست آوردن سرعت پیاده روی باید از ضربان قلب استفاده کنید برای این کار نبض خود را رد حین پیاده روی شمرده و سپس با استفاده از فرمول زیر سرعت پیاده روی را بدست آورید(تعداد نبض در یک دقیقه در حالت پیاده روی = سن _۱۸۰) اگر نبض شما کمتر می زند، سرعت خود را بالا ببرید و اگر نبض شما سریعتر می زند باید سرعت پیاده روی را کمتر کنید.

وی گفت: شنا یکی از ورزشهای مفید برای بسیاری از کمردردها است. فشار آب روی عضلات بدن باعث قوی و مستحکم شدن آنها می شود. آب باعث کاهش وزن بدن شده و فشار وارد بر ستون فقرات کم می شود از طرفی آب در برابر حرکات بدن مقاومت می کند و انجام حرکات نیاز به قدرت بیشتری دارند.

وی در رابطه با شنا کردن گفت: ابتدا به طور آرام وارد قسمت کم عمق استخر شده و از شیرجه زدن و جهش در آب خودداری کنید سپس به طور آرام در آب قدم بزنید بعد به طرف پشت و از سمت چپ و راست در آب قدم بزنید و بعد از آن سعی کنید از جلو و سپس از پشت روی آب دراز بکشید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.