نقش پارس جنوبی در قطع گاز

مدیر عامل شرکت پترو پارس گفت: با راه‌اندازی فازهای ۶-۷ و ۸ پارس جنوبی قطعی گاز در کشور از بین رفت.

محمد جواد شمس مدیر عامل شرکت پترو پارس در میزگرد نفت به عنوان صنعت پیشران افزود: نفت به عنوان پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌رود و از سال ۷۲ که فاز یک پارس جنوبی توسط شرکت ملی نفت ایران شروع شد، از بخش اکتشاف به فلات قاره و به مهندسی نفت و اجرای پروژه ختم شد.

وی افزود: با اجرای فازهای پارس جنوبی در واقع سکوی جهش صنعت نفت و گاز در کشور ایجاد شد و در حالی که یک زمان برای بستن قرارداد EPC با مبلغ ۱۰ میلیون دلار، شرکت ایرانی وجود نداشت، اما فاز یک اجرا شد و بعد از آن فکر تشکیل شرکت پتروپارس ایجاد شد که مانند شرکت توتال و سایر شرکت‌های نفتی خارجی عمل کند.

شمس تاکید کرد: همچنین در پتروپارس با یک شرکت انگلیسی جان براون برای نظارت و مدیریت در پروژه استفاده شد.

مدیر عامل شرکت پتروپارس افزود: بعد از آن فاز ۶-۷ و ۸ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه کشور اجرا شد که با افزایش تولید معادل ۴ فاز پالایشگاهی امکان افزایش تولید برای کشور ایجاد شد.

وی تاکید کرد: ‌با افزایش توان شرکت‌های داخلی، دیگر لازم نبود از شرکت‌های بین‌المللی برای حفاری استفاده شود.

وی گفت:‌ فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی دارای گاز ترش است که برای تزریق در میادین نفتی جنوب آغاجری استفاده می‌شود.

مدیر عامل شرکت پتروپارس افزود: پس از آن فاز ۱۲ پارس جنوبی به پتروپارس واگذار شد و حفاری آن توسط شرکت پوسکو ایرانی انجام شد.

مدیر عامل شرکت پتروپارس خاطرنشان کرد: برای اولین بار چاه نفت به صورت افقی حفر شد که باعث ازدیاد برداشت از میدان گازی می‌شود.

شمس افزود: در حال حاضر امکان ساخت سکوی نفتی در خرمشهر، بوشهر، ‌بندرعباس و قشم وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر وزارت نفت در این مقطع به داد پروژه‌ها نرسیده بود، امکان بهره‌برداری از پروژه‌ها وجود نداشت.

شمس با بیان اینکه ایران از کشور همسایه در پارس جنوبی عقب‌تر افتاده بود،‌ گفت: وام ارزان برای صنعت نفت باید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد، زیرا طولانی‌ترین پروژه بخش نفت و گاز کمتر از یک سال است.

مدیر عامل شرکت پتروپارس با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه ۶٫۵ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و همین رقم از سوی بانک برای پرداخت وام ارزان به کشاورزان اختصاص می‌یابد، گفت: چنین وام‌هایی ارزان برای صنعت نفت و گاز نیز باید اختصاص پیدا کند.ژ

شمس یکی از مشکلات صنعت نفت و گاز را قانون مالیات، گمرک و قوانین بندری دانست و گفت: گرچه منطقه ویژه در پارس جنوبی ایجاد شد، اما نسبت به زمان گذشته انجام امور روان‌تر نشده است.

وی تاکید کرد: قرار است در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور ۴۷۲ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود.

شمس گفت: پتروپارس در ایران در هیبت یک شرکت غیرمتقابل قرار گرفته است.

شمس افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذار در درآمد میدان نفتی شریک می‌شوند، اما در بخش مالکیت شریک نمی‌شوند.

در پایان این سخنرانی، محسن خجسته مهر نیز با ذکر این جمله که تکنولوژی حفاری با شیوه‌های متفاوت در ایران شکل گرفته، گفت: در پایان سال گذشته در یک روز ۲۸ میلیارد دلار قرارداد در یک روز توسط پیمانکاران داخلی با پارس جنوبی به پیمان سپرده شد.
۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.