نهادینه نمودن جایگاه برندسازی در صنعت گردشگری

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

برند گردشگری در کشور هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است که باید زمینه های فرهنگ سازی و تبلیغات در این جهت صورت گیرد تا برند سازی در صنعت گردشگری نهادینه شود.

کرمی عضو کمیته علمی سومین سمینار برند گردشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: برندها نقش اصلی را در بازار ایفا می نمایند یعنی به صورت طبیعی مشتری ها جذب برندهای نامدار می شوند .

برندهایی که مهار بازار را در اختیار خود گرفتند.

وی با بیان اینکه در هر بازار این مزیت وجود دارد گفت: این مساله در بازار گردشگری پر رنگ تر است زیرا به عنوان یک مقصد و جاذبه مطرح می گردد .

وی تصریح نمود: وقتی شما خواهان خرید خودرویی هستید به طور حتم به مدل و قیمت آن توجه می کنید اما یک مقصد گردشگری اینطور نمی باش ،ممکن است مقصدی که ابعاد کمیتی یا سرمایه گذاری محدودی دارد مقصد موفق تری باشد تا مقصدی که به لحاظ تاریخی و اکو توریستی مهم تر و غنی تر است.  

کرمی ادامه داد: اینکه کشوری معماری یک نقطۀ تاریخی و یک پدیدۀ طبیعی خاصی را برند نموده بسیار موفق بوده اما متأسفانه آن چیزهایی که برند ما است مانند واژۀ پرشیا ، تاریخ پرشیا و تاریخ باستان به عنوان یک محصول ملموس مقصد مشخصی را عرضه نمی کند ، چرا که مردم دنیا فکر میکنند پرشیا واژهای است مثل فنیقی و سومر که آثاری از آن نمانده که دیده شود .

کرمی اظهار داشت: ما نتوانستیم این واژه برند را به مقصد مشخصی تبدیل کنیم، به طور مثال قالی ایرانی بزرگترن برند کشور است اما ما قالی را به برند مقصد گردشگری هم تبدیل نکردیم کنیم.

وی اضافه نمود: وقتی این کار انجام نشده نتیجه اش این می گردد که در کشورهایی با موقعیت تاریخی و طبیعی کمتر نسبت به ما موفق تر می باشند.

عضو کمیته علمی سومین سمینار برند در گردشگری  اضافه نمود: برند نقش مهمی در توجه و اهمیت برند در حوزه گردشگری دارد یعنی کسانی که ارائه نمایندۀ محصولات گردشگری چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی می باشند ، توجهشان به مقوله برند در گردشگری جلب شده است  و به نظر من این سمینار توانسته در این زمینه ادبیات سازی کند.

کرمی تاکید نمود: در سالهای قبل موضوع تکنیک های بازاریابی در برندینگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما  امسال تصمیم گرفته شد بیشتر بحثها را روی مهندسی برند و تولید و خلاقیت برند در گردشگری متمرکز شود بنابراین شاخص هایی تدوین شده که براساس  آن کسانی که در فرآیند برندینگ گردشگری یعنی خلاقیت در ایجاد یک برند گردشگری، کار قابل توجه تر و شاخص تری انجام داده اند، معرفی شوند. 

کرمی ادامه داد: تلاش این بوده که ما بگوییم در این حوزه کدام سازمانها محصولات و مقاصد وفعالیت خلاقانه ای در مسیر برندینگ گردشگری داشتند البته ممکن است در یک حوزه سه نفر و در یک حوزه پنج نفر معرفی شوند اما در هر حال هدف این است که چرایی انتخاب حوزه ای که برتر اعلام شده است مطرح شود نه اینکه صرفا محصولات یا مقاصد برتر گردشگری معرفی شوند 

عضو کمیته برند گردشگری تصریح نمود: رسانه های بزرگ بین المللی در خصوص برندینگ تبلیغات و بازاریابی در گردشگری هیچ همکاری با ما ندارند، اما نکته قابل تامل در این امر آن است که حتی اگر رسانه های بزرگ هم با ما همکاری نمایند بازهم گزارش تفسیریهای ژورنالیستی خوب نداریم.

کرمی ادامه داد: به صرف ا نتخاب یک شعار و یک اسم یک جایی به برند تبدیل نمی شود . صنعت سینما در برندینگ مقاصد گردشگری نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید ، اما سینما این نقش را بر عهده نگرفته و تنها بصورت محدود بطور مثال در فیلم هامون کاشان ویا  در فیلم بسیار دور – بسیار نزدیک روستای مصر و منطقه کویری را معرفی نمودند.

وی افزود: تلویزیون و رسانه های بین الملی کشور هم هیچ کمکی نکرده اند ، مستندهایی مثل پارکهای ملی دنیا که از رسانه ی بزرگ مثل بی بی سی پخش می گردد این پارکها را به مقاصد گردشگری تبدیل نموده است ، ماچنین مستندهایی تهیه نکرده ایم، وحتی از بسیاری گونه های جانوری هنوز مجموعه عکس نداریم ، پس دیگر ما چه توقعی می توانیم داشته باشیم ./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.