نوازنده موسیقی مقامی سرباز مدافع فرهنگ معنوی است

۰۹اردیبهشت،

جاوید در اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس:

پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی کشور چامه‌سرایی مادران بر جنازه فرزندان شهید این مرزو بوم در خراسان شمالی را فرهنگی فراموش‌شده و ادبیات شفاهی مغفول خواند و از مسئولان خواست تا این حماسه‌آفرینی به عنوان سند انقلاب و دفاع مقدس این استان گردآوری شود.

به گزارش هنرآنلاین، هوشنگ جاوید، در آیین اختتامیه اولین جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس تلاش برای تبدیل جشنواره‌ها به حرکتی علمی و جدی را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر غیر ازاین باشد جشنواره تبدیل به وسیله‌ای آماری برای برگزار کنندگان آن می‌شود و نتیجه آن تنها تربیت هنرمندان «جشنواره‌رو و دیگر هیچ» خواهد بود.

وی عادت دادن جامعه به خواستن و پذیرفتن موسیقی بی‌ریشه و بی‌هویت و درواقع بدون فکر را آفتی بزرگ که از طریق رسانه‌ها صورت پذیرفته خواند و خواست تا توجه بیشتری از سوی متولیان در تعمیم و تعمیق بخشی ارزش‌های موسیقی بومی و نواحی مختلف کشور شود.

جاوید عنوان کرد: برای هرکاری سربازی مدافع لازم است و هنرمند نوازنده موسیقی مقامی سرباز مدافع فرهنگ معنوی است به سبب اینکه حماسه‌ای تاریخی و فرهنگی را در حنجره‌اش می‌سازد.

وی که یکی از سه هنرمند تأثیرگذار در ثبت موسیقی مقامی شمال خراسان به عنوان میراث معنوی در یونسکو است و دراین باره تلاش‌های بی‌وفقه‌ای داشته، هنرمند را تشنه تشویق و محبت عنوان کرد و خواست تا حمایت‌های جدی و پشت گرمی‌های بیشتری از سوی مسئولان برای حمایت از هنرمندان این عرصه صورت گیرد.

جاوید یکی از حماسه آفرینی‌های از یاد رفته و مورد غفلت واقع شده را ادبیات شفاهی در چامه سرایی مادران بر جنازه فرزندان شهید خود که در دفاع از این مرز و بوم اسلامی جان خود را فدا کردند، عنوان کرد و گفت: لالایی‌های شهادت و ادبیات شفاهی ارزشمند‌ترین حماسه هاست که مغفول مانده است.

وی از مسئولان استانی و شهرستانی حاضردراین مراسم خواست تا در کنار متولیان فرهنگی این استان چامه سرایی مادران در هشت سال دفاع مقدس را گردآوری کنند.

جاوید افزود: دراین باره و برای گردآوری این حماسه آفرینی‌ها می‌توان ازبانوان کار‌شناس فرهنگی بهره برد و به این وسیله سند موسیقی انقلاب و دفاع مقدس این استان را تدوین، ثبت وعرضه کرد.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.