نوع جدید سرطان روده

سلامت > تحقیقات– محققان مرکز تحقیقات سرطان انگلستان خبر از کشف نوع جدیدی از سرطان روده داده‌اند که پیامدهای بدتری را در مقایسه با سایر سرطان‌های روده بزرگ دارد و در مقابل درمان‌های خاص، مقاومت نشان می‌دهد

به گزارش ایسنا، محققان با بررسی اطلاعات ۱۴۶ ژن مرتبط با سرطان روده که از ۱۱ هزار بیمار به دست آمده بود متوجه شدند که بیش از یک چهارم افراد مبتلا به نوع جدیدی از سرطان روده شده‌اند که پیش از این در زیر مجموعه هیچ کدام از سرطان‌ها دیده نشده بود.

برای این دسته از بیماران مبتلا به نوع جدید سرطان روده، احتمال بدتر شدن، تهاجمی‌تر شدن تومورها و همچنین مقاومت به داروهایی درمانی نظیر “ستوکسیمب”، زیاد گزارش شده بود.

داروی “ستوکسیمب”، مولکولی موسوم به گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال “EGFR” را که با بروز سرطان مرتبط است، مورد هدف قرار می‌دهد.

آزمایش‌های دیگر نیز نشان داده است که احتمال گسترش متفاوت این نوع جدید از تومورها نسبت به تومورهای دیگر بیشتر است که نشان از تهاجمی بودن این تومورها می‌دهد.

دکتر”لوییز ورمویلن”، سرپرست این پژوهش می‌گوید: “ما با مطالعه چگونگی رفتار ژن‌ها در تومور، زیر مجموعه جدیدی از سرطان روده را شناسایی کرده‌ایم. این امر امکان آزمایش سریع و آسان تشخیص این نوع سرطان را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

مطالعات ما نشان می‌دهد که این سرطان در همان مراحل ابتدایی، سیر تکثیر و گسترش خود را شروع می‌کند. در حال حاضر باور ما بر این است که تفاوت این سه نوع سرطان، ریشه در سلول منشا تومور دارد تا هر گونه جهش ژنتیکی.”

کیت لاو، رییس مرکز تحقیقات سرطان انگلستان نیز در این رابطه می‌افزاید: “از آنجایی که ماه آوریل، ماه آگاهی رسانی سرطان روده است، این نوع تحقیقات اهمیت در نظر گفتن رفتار خاص ژن‌ها در کنار جهش را به دانشمندان گوشزد می‌کند.”

بر اساس این گزارش، شانس بقای مبتلایان به سرطان روده طی ۴۰ سال گذشته دو برابر شده است که درک بهتر و انجام تحقیقات زیاد مسبب این اتفاق خوب شده است.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.