نیویورک تایمزدرگیری ها در سوریه دراز مدت خواهد بود/تولیدی/

دوشنبه ۹ مرداد – ۰۱:۵۵:۰۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به درگیری های حاضر در سوریه به پایان یافتن این درگیری ها طی دراز مدت اشاره کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز در گزارشی به قلم ولی نسر آورده است،بدون وجود بشار اسد و یا با وجود وی به عنوان رئیس جمهور سوریه ،دمشق آمادگی تشدید جنگ های داخلی  را داشته و حتی با وجود تلاش رهبران و شخصیت های مهم در ساماندهی به وضعیت موجود در این کشور زمینه ای برای برقراری صلح و دست یابی به توافق وجود ندارد.
این روزنامه در ادامه آورده است:راه حلی برای کنترل درگیری ها در سوریه وجود نداشته و چنین درگیری های داخلی احتمال این که به دیگر کشور های خاورمیانه سرایت کند واین امر تهدیدی برای ثبات تمام خاورمیانه محسوب می شود. بنابراین آمریکا و متحدانش باید خواستار همکاری متحدان بشار اسد روسیه و به خصوص ایران- شوند تا مقدمات تقسیم قدرت برای دوره پس از اسد به طوری که مورد حمایت تمام طرف ها باشد را فراهم کنند، گرچه این کار چندان هم ساده نخواهد بود.
واشنگتن تحولات اخیر سوریه را یک شکست استراتژیک برای ایران دانسته و با حاشیه نشینی تلاش دارد از همکاری دیپلماتیک روسیه بهره ببرد. شاید دولت آمریکا و منتقدان آن گمان می کنند شرکت ایران در هر راه حلی برای پایان دادن به درگیری های سوریه، مانند طناب نجاتی برای تهران است که می تواند مقدمات از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران را فراهم کند. اما تجزیه سوریه و زنجیره ای از اتفاقات که این امر به طور اجتناب ناپذیری به دنبال خواهد داشت، تهدیدی به مراتب خطرناک تر از برنامه هسته ای ایران را متوجه خاورمیانه و منافع دراز مدت آمریکا در منطقه خواهد کرد. ایران نسبت به روسیه از نفوذ بیشتری بر رهبری اسد برخوردار است.با این حال احتمال اینکه افزایش فشار بر دولت اسد و کمک بیشتر به مخالفان باعث شود طرفداران اسد، دست از مبارزه بردارند بسیار است
نویسنده در ادامه می نویسد:ایران حامی بسیار قدرتمندی برای دولت بشار اسد محسوب می شود که توانایی حمایت از سوریه را از همه لحاظ دارا می باشد ،برقراری امنیت و آرامش ممکن است در سوریه امری دشوار محسوب شود اما با وجود ایران امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس این گزارش،واشنگتن بر این باور است که استراتژی که سوریه در پیش گرفته است به نابودی این کشور منجر شده و پیامد های سودمندی برای ایران در پی نخواهد داشت و همکاری های روسیه در این خصوص در حاشیه قرار خواهد  داشت.
نویسنده در ادامه آورده است:بسیاری از منتقدان و مقامات معتقدند دخالت ایران در خصوص حل و فصل درگیری های سوریه در بررسی پرونده هسته ای ایران بی تاثیر نخواهد بود.در صورتی که سوریه از کنترل درگیری ها در این کشور عاجز شود،درگیری ها ناچار به دیگر شهرهای سوریه و دیگر کشور های خاورمیانه سرایت کرده و نهایتا منافع آمریکا و پرونده هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نویسنده در ادامه اذعان داشت:در صورتی که سوریه در حل بحران داخلی به پیروزی دست نیابد،تمام کشور های منطقه خاورمیانه نیز به نوعی بازنده محسوب می شوند ، درگیری ها  کشور های مجاور از جمله لبنان،اردن،عراق و ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. عراق و اردن از شرایط حساس تری نسبت به این موارد به دلیل وجود رقابت فرقه های مختلف و فعالیت های اجتماعی مربوط به مبارزات سنی و علوی ،برخوردار هستند .
نیویورک تایمز در ادامه به کنترل اوضاع بخش های مهمی از سوریه توسط بشار اسد اشاره و با وجود حمایت گروه های مختلف از آشوبگران دمشق ،اکنون کلید برقراری صلح وآرامش در کشور را به دست گرفته است.
ایجاد تغییرات در حفظ تعادل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با وجود حمایت های مقامات سوریه نشانه هایی از پایان درگیری ها در سوریه به چشم می خورد.
این در شرایطی است که بشار اسد از تمامی نیرو ها و سلاح های نظامی این کشور استفاده نکند نیز نظامیان علوی به طور کامل از آمادگی لازم جهت بدست گرفتن کنترل اوضاع برخوردار هستند.
نیویورک تایمز در این گزارش آورده است:با توجه به این که سوریه به احتمال زیاد توانایی رویارویی با این بحران برخوردار است،درگیری های قومی از اهمیت ویژه ای در خصوص مساله سوریه برخوردار هستند و پیش از این نیز دمشق نقش پررنگی را در فروکش کردن چنین درگیری هایی طی دهه ی ۱۹۷۰ در لبنان ایفا کرده است.
نویسنده در ادامه تاکید کرد:سوریه از زمان کافی جهت سامان دهی به اوضاع درگیری ها در این کشور برخوردار است ودست یابی به موفقیت در سوریه تنها با اتخاذ راه حلی مناسب و بررسی دقیق شرایط موجود امکان پذیر خواهد بود.با توجه به حمایت های چین،روسیه و ایران آمریکا همچنان در تلاش است با استفاده از فشار بین المللی و حمایت مخالفان سوریه بشار اسد را با شکست مواجه سازد و این هدف اشتباه واشنگتن است چرا که با این فرض جنگ و خونریزی در منطقه پایان نخواهد یافت.با توجه به کشتار غیرنظامیان توسط افرادی که لباس فرم ارتش سوریه را بر تن کرده اند،ایران مخالف کشتار مسلمانان و خواستار برقراری امنیت و جلوگیری از جنگ و خونریزی در این کشور است.
دلایلی هم وجود دارد که بتوان امیدوار بود روسیه و ایران نیز همکاری هایی در این زمینه داشته باشند. به ادعای این روزنامه هر دو کشور خواهان بازسازی موقعیت خود در جهان عرب هستند و ایران نگران سرنوشت بیش از یک میلیون مسلمان شیعه در سوریه است. با این حال سرنگونی اسد برای غرب، بدون برنامه انتقال قدرت یک پیروزی بیهوده و برابر با شکست خواهد بود که خونریزی های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
برنامه انتقال قدرت باید شامل ترکیه که مرز مشترک طولانی با سوریه دارد، شود. اما مهمترین شرکت کننده این برنامه ایران است. ایران به تنهایی دارای نفوذ زیادی روی اسد است و اعتماد بخش های مختلف دولت وی برای ترغیب آنها به شرکت در برنامه انتقال قدرت را دارد.
به ادعای این روزنامه آمریکایی، در حال حاضر ایران در شرایط سختی قرار گرفته که نه می تواند اسد را رها کند و نه نجاتش دهد. اما گفته می شود گفتگوهای شدیدی میان مقامات ایران در این باره صورت می گیرد و برخی از این افراد خواهان پایان دادن به حمایت ایران از اسد هستند.
ایران مهمترین قدرتی است که در بهبود اوضاع سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار وتا کنون هیچ قدرتی توانایی جلوگیری حمایت های این کشور از دمشق را نداشته است.
نویسنده در ادامه پایان چنین درگیری هایی را بدون دخالت نظامیان دیگر کشور ها در سوریه امکان پذیر و حضور نظامیان غیر سوری را بی دلیل عنوان کرد.
سردار “مسعود جزایری”  در تازه ترین اظهارات خود بیان داشته است:به زودی دولت سوریه بر این بحران بزرگ فائق خواهد آماد که آینده از آن مقاومت است همانطور که در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه هم پیش بینی می شد که رژیم صهیونیستی با همه سازوبرگ و نیروهای خود قادر نخواهد بود بر مقاومت مردم پیروز شود، در سوریه هم همین اتفاق خواهد افتاد.با وجود اینکه سوریه دوستان زیادی در منطقه و در خارج از آن دارد، به تنهایی در برابر طیف مخالفان که بعضی از آنها را برشمردم ایستاده است، و می بینیم که دولت و ارتش سوریه به تنهایی قادر شده که این بحران و آشوب را بپوشاند و سرکوب کند.نیازی به اقدام دوستان سوریه نخواهد بود وهنوز ضرورت ایجاب نکرده است که این حلقه ها و دوستان سوریه به طور تمام قد وارد این معرکه شوند، و برآورد ما هم اینگونه است که نیاز به چنین اقدامی هم نخواهد شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۳۰۱۳۵۵۰۵۴۲۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.