نکاتی برای سلامت مهمانداران

مهمانداری هواپیما، شغل محبوبی است که در عین حال خطرات زیادی هم برای سلامت افراد دارد.

گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – تارا اصلان *: با وجود این‌که شغل مهمانداری طرفداران بسیاری دارد، اما سختی‌های این حرفه را هرگز نباید نادیده گرفت.

بسیاری از اوقات، کادر پرواز مسیرهای طولانی هوایی را بین کشورها و حتی قاره‌ها طی می​کنند و همین ساعات طولانی پرواز می‌تواند موجب خستگی آنها و دردهای عضلانی شود.

ورزش سبک

به همین دلیل است که همواره به مهمانداران توصیه می‌شود تمرینات ورزشی هر چند سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهند و آمادگی جسمانی‌شان را در حد مطلوب نگه دارند.

استرس پروازی

پرواز در شرایط جوی و جغرافیایی مختلف، حفظ سلامت مسافران و توجه به درخواست‌های معقول و غیرمعقول آنها، احتمال بروز حوادث غیرمترقبه (مثل سکته، زایمان، حملات تنفسی، شرایط اضطراری پرواز و حفظ آرامش سرنشینان هواپیما) و… ازجمله عواملی است که شغل مهمانداری را به یکی از پراسترس‌ترین شغل‌های دنیا تبدیل می‌کند.

در این بین آرامش ذهنی، تسلط کافی بر امور و توانایی تصمیم‌گیری مناسب و به دور از استرس در مواقع حساس تا حد زیادی مانع از آسیب‌های روانی مهمانداران می‌شود.

تغییر ساعت بدن

پرواز در مسیرهای طولانی‌مدت موجب می‌شود همه کادر پرواز از جمله مهمانداران بعد از رسیدن به مقصد چند ساعت با مبدا اختلاف ساعت داشته باشند که این تغییر ساعت روی تنظیمات بدن یا همان ساعت زیستی بدن آنها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی مثل سردرد، خستگی مزمن، اختلالات خواب و تنش عصبی می‌شود.

مشکل تغذیه

براساس قوانین موجود، مهمانداران باید در طول پرواز از مصرف برخی فرآورده‌های خوراکی که محرک است و روی هوشیاری، سیستم عصبی و گوارشی تاثیر منفی می‌گذارد، خودداری کنند و همین محدودیت‌های غذایی کار چندان راحتی نیست.

ایستادن طولانی

افرادی که به عنوان مهماندار مشغول کار هستند، مدت زمان زیادی را در حال ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌های طولانی آنها را در معرض آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی، واریس، گردن درد، کمردرد و پادردهای مزمن بویژه هنگام خواب و استراحت قرار می‌دهد.

بی ثبات شغلی

هرچند ساعت‌های کاری مهمانداران نسبت به خیلی از مشاغل اداری کمتر است، اما چیزی به عنوان استخدام رسمی برای آنها مطرح نیست و این احتمال وجود دارد با تغییرات ساختاری، ثبات شغلی‌شان را از دست بدهند و بیکار شوند.

کمبود مرخصی

بدون شک، مهماندار هواپیما بودن شغلی است که فرد به ندرت باید فکر مرخصی باشد؛ چراکه سفرهای کاری معمولا فرصت چندانی برای تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و دوستان نمی‌گذارد.

*سرمهماندار

منبع: جام جم


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. زینب:

    خیلی عالی است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.