نکاتی که باید برای خرید دوربین دیجتال بدانید

دوربین های دیجیتال در دنیای امروز شرایطی را فراهم آورده اند که شما با هزینه ای اندک می توانید بهترین امکانات و شرایط برای عکاسی خاطره انگیز را داشته باشید.

شاید تنها موضوعی که ممکن است در بدو عضویت شما در این گروه بزرگ برایتان قدری دردسرساز شود، موضوع خرید یک دوربین مناسب است. اولین قدم برای ورود به دنیای عکاسی دیجیتال، خرید یک دوربین مناسب است. بیش از ۱۰ شرکت معروف و بنام مانند کانن، نیکون، سونی، الیمپوس، فوجی و… در زمینه طراحی و ساخت دوربین‌های عکاسی فعالیت دارند و تقریبا همه این شرکت‌ها دوربین‌هایی در مدل‌های مختلف را به بازارهای تجاری در سراسر دنیا عرضه کرده‌اند که همه آنها قابلیت پاسخگویی به نیازهای یک کاربر خانگی را دارد و دوربین‌هایی با قابلیت‌ها و امکانات بیشتر نیز وجود دارد که امکان عکاسی نیمه‌حرفه‌ای را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید دوربین عکاسی باید مورد توجه قرار دهید، ابعاد و وزن دوربین است. بهتر است دوربینی سبک و کوچک برای خود انتخاب کنید که هیچ محدودیتی برایتان ایجاد نکند.

کیفیت عکس‌ها را با مگاپیکسل نسنجید

اگرچه دوربین‌های دیجیتال در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ قیمت بیشتری دارد، اما باید توجه داشت با خرید یک دوربین دیجیتال دیگر ملزم به پرداخت هزینه ظهور و چاپ عکس نیستید، بلکه می‌توانید مجموعه‌ای از عکس‌ها را در قالب یک فایل کامپیوتری ذخیره کنید. با صرف هزینه‌ای در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌توانید یک دوربین مناسب بخرید که پاسخگوی نیازهای یک کاربر خانگی باشد.

دوربین‌هایی که قیمت بالاتری دارد، دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای است که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با دوربین‌های ارزان‌قیمت ندارد و تنها تفاوت آنها با هم قابلیت‌های جزئی است؛ قابلیت‌هایی که ممکن است برای یک کاربر معمولی استفاده چندانی نداشته باشد. یکی از باورهای غلط در میان افراد این است که Resolution یا قدرت تفکیک‌پذیری اجزای تصویر یا به عبارتی، بزرگنمایی را به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت عکس‌های ثبت شده در نظر می‌گیرند، اما در حقیقت هرچه مگاپیکسل یک دوربین یا میزان تفکیک‌پذیری آن بیشتر باشد، به این معنی است که با این دوربین می‌توان عکس بزرگ‌تری ثبت کرد.

بسیاری از دوربین‌ها به‌رغم این‌که مگاپیکسل کمتری دارند، تصاویری باکیفیت‌تر می‌گیرند. این توانایی عدسی دوربین عکاسی است که کیفیت تصویر را تعیین می‌کند نه قدرت بزرگنمایی آن.

بهتر است میزان تفکیک‌پذیری دوربین‌های خانگی در حدود ۵ مگاپیکسل باشد. اگر عکس‌هایی را که می‌گیرید، در حافظه کامپیوتر یا DVD نگهداری می‌کنید، یک دوربین ۳ مگاپیکسلی هم برای شما مناسب است.

عکس‌هایی که با زوم (بزرگنمایی) دیجیتالی گرفته می‌شود، معمولا کیفیت مناسبی ندارد. چراکه بزرگنمایی واقعی یک دوربین فقط وقتی اتفاق می‌افتد که ابزار نوری یا اپتیکی مانند لنز دوربین این کار را انجام دهد. بزرگنمایی (زوم) دیجیتال مانند بزرگ‌کردن تصویر در نرم‌افزارهای گرافیکی عمل می‌کند که تنها می‌تواند بخشی از تصویر را با نادیده گرفتن افت کیفیت، بزرگ کند.

زوم نوری همان قدرت بزرگنمایی عدسی دوربین است که قدرت واقعی نزدیک‌بینی را تعیین می‌کند و موجب بهبود کیفیت تصویر از نمای نزدیک می‌شود. بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که دارای لنز مخصوص بزرگنمایی باشد. این دوربین‌ها امکان عکاسی در زوایای باز و بسته را فراهم می‌کند و به کمک آن می‌توانید در فضاهای کوچک و بسته نیز براحتی عکاسی کنید یا حتی از فاصله دور از کودکانی که اغلب بسختی می‌توان آنها را جلوی دوربین نشاند، عکس بگیرید.

معمولا دوربین‌های ارزان قیمت فاقد لنز بزرگنمایی هستند و به همین علت کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین‌ها از سوژه‌های دور در مقایسه با رقبایی که لنز خوبی دارند، پایین‌تر است.

ظرفیت حافظه یک دوربین دیجیتال نیز در انتخاب شما تاثیر چندانی ندارد، چراکه می‌توانید در صورت نیاز به حافظه بیشتر، کارت‌هایی با حافظه بیشتر را جایگزین کارت حافظه اولیه این دوربین‌ها کنید.

اگرچه دوربین‌های عکاسی با قابلیت ثبت تصاویر ویدئویی، معمولا به همان خوبی که عکس می‌گیرد، فیلم ضبط نمی‌کند، اما داشتن این قابلیت به شما کمک می‌کند در مواردی که به دوربین فیلمبرداری دسترسی ندارید، بتوانید از این دوربین برای ثبت فیلم از یک صحنه مورد نظرتان استفاده کنید.

فراموش نکنید یک دوربین عکاسی برای فیلمبرداری ساخته نشده است. بنابراین باید آن را به عنوان یک قابلیت در نظر گرفت، همان‌طور که دوربین‌های فیلمبرداری که عکس می‌گیرد نیز هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای یک دوربین عکاسی دیجیتال نخواهد بود.

ویژگی‌هایی نه‌چندان مهم

ویژگی‌هایی مانند حالت‌های مختلف عکاسی، White balance و I.S.O از جمله پارامترهایی است که معمولا در انواع مختلف دوربین‌های دیجیتال مشابه است. بنابراین لازم نیست هنگام خرید خیلی به این موارد دقت شود. I.S.O میزان حساسیت به نور را تنظیم می‌کند. در دوربین‌های دیجیتال می‌توان با تغییر I.S.O حساسیت به نور افزایش یا کاهش می‌یابد. اگر در محیط‌هایی که نور کمی‌ دارد، عکاسی می‌کنید می‌توانید با استفاده از این قابلیت، عکس‌هایی زیبا ثبت کنید. هرچه دامنه حساسیت دوربین به نور بیشتر باشد، عکاسی در محیط‌های کم‌نور به مراتب راحت‌تر است.

اگر عکاس مبتدی هستید، دوربینی برای شما مناسب است که کار‌کردن با آن ساده‌تر باشد. از این رو دوربین‌هایی با قابلیت تنظیم و فلاش خودکار از محبوبیت بیشتری در بازار مصرف برخوردار است. برخی دوربین‌ها با توجه به مدل‌های از پیش تعریف شده مانند پرتره، عکاسی در شب، منظره، ورزشی و… امکان گرفتن عکس‌های بهتری را برای کاربران غیرحرفه‌ای فراهم می‌کند.

این دوربین به طور خودکار برای عکسبرداری در شرایط انتخابی شما تنظیم و آماده می‌شود و نیازی به تنظیم دستی ندارد. تراز سفید یا White Balance نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد نسل جدید دوربین‌ها یا دوربین‌های دیجیتال است. در دوربین‌های آنالوگ این ویژگی هنگام ساخت فیلم عکاسی لحاظ می‌شود. این ویژگی شرایط عکاسی از نظر نور موجود در محیط را تعیین می‌کند. بر حسب این‌که در سایه یا در معرض تابش نور لامپ‌های معمولی عکس می‌گیرید، تراز سفیدی دوربین متفاوت خواهد بود.

دوربین‌هایی که امکان تنظیم‌دستی تراز سفید در آنها وجود دارد، بهتر است. در اغلب دوربین‌های دیجیتال در حالت‌های مختلف تراز سفیدی در قالب محیط‌های نوری متفاوت از هوای آفتابی و ابری تا نور مهتابی و لامپ معمولی به صورت پیشفرض ذخیره می‌شود. داشتن قابلیت لرزه‌گیر نیز به شما کمک می‌کند تا مواقعی که می‌خواهید با زوم بالا از یک صحنه عکس بگیرید، از تار شدن عکس به علت لرزش دست جلوگیری کند و تصویری با کیفیت بالا از منظره موردنظرتان به ثبت برسد.

باتری یعنی همه‌چیز

برخلاف آنچه تصور می‌شود، نوع باتری دوربین دیجیتال نیز در عکاسی اهمیت دارد. در واقع باتری از بخش‌های مهم و اصلی برای استفاده از دوربین عکاسی است که شاید در وهله اول اهمیت آن چندان مورد توجه قرار نگیرد، اما درست در همان لحظه‌ای که می‌خواهید، از یک صحنه به یادماندنی تصویری ثبت کنید و ناگهان پیغامی‌ مبنی بر تمام شدن شارژ باتری دوربین اعلام می‌شود، به اهمیت آن پی خواهید برد.

باتری‌هایی که ظرفیت بالاتر یا عمر مفید بیشتری دارد یا باتری‌های قابل شارژ، برای دوربین‌های دیجیتال مناسب‌تر است. علاوه بر این، ویژگی‌های دیگری مانند قابلیت تشخیص چهره، تشخیص لبخند، کاهش قرمزی چشم و… نیز وجود دارد که اگرچه می‌تواند در ثبت تصاویر ایده‌آل نقش مهمی‌داشته باشد، اما توجه به آنها هنگام خرید یک دوربین عکاسی به اندازه دیگر قابلیت‌هایی که به آنها اشاره شد، اهمیت چندانی ندارد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.