نکند مکر بنی[…] تکرار شود!

بعد ظهر سه‌شنبه، سه روز مانده به حماسه ۲۴ خرداد، چشمم تازه داشت گرم استراحت می‌شد، که در گیر و دار چُرت و خواب، پیامک یکی از دوستان بصیر، نه خوابی برایم گذاشت و نه قراری! متن پیامک او این بود: «نکند مکر بنی‌هاشمی تکرار شود/رهبری در قفسه خانه گرفتار شود* رأی ما مالک اشتر علی باشد و بس/با جلیلی است که دشمن زبون خوار شود»(!!!)[با همین اغتشاش در لفظ و وزن و معنای شعر]

بالاجبار از خیر خواب گذشتم و مشفقانه از ناهماهنگی این نوشته با خط و ربط رهبری فرزانه انقلاب، به‌ویژه فرمایشات اخیر ایشان در ۱۴ خرداد، برایش نوشتم؛ اما این برادر بصیر و پر حرارت، در پیامک‌های بعدی یک‌نفس حرف‌های دیگری نیز اضافه کرد و سر صبحت را می‌رفت به جاهای باریک‌تر هم بکشاند که این کمترین پا پس کشیدم!

و اما، سوای از لحن و محتوای بسیار اجحاف‌آمیز و توهین‌ریز این پیامک به ساحت رفیع رهبری، و فارغ از اثبات تهمت‌های ناروا و یا نسبت‌های روای آن به برخی از رجال محترم کشوری که از قضا هنوز نمایندگی و حکم رسمی مقام معظم رهبری را بر دوش دارند، و…، به نظر می‌آید این نوع نگاه به امر انتخابات، زاییده تفکر معوجی است که سال‌هاست ما بدان مبتلاییم، چنانکه می‌رود به این فراینده تقویت‌ساز نظام، آسیب‌های جدی برساند.

به این بهانه در این مجال، یک/دو نکته مختصر به اجمال عرض می‌شود:

الف) در نظام ما، انتخابات میدان صف‌آرایی دو قطب کاملاً متضاد «حق»(نامزد ما) و  «باطل»(نامزد رقیب) نیست، تا صحنه تمیزِ «حق از باطل» توسط رأی‌دهنده باشد؛ بلکه عرصه تشخیص و انتخاب «احق» است؛ چون همه نامزدها ـ بنا بر نظر استصوابی نُظّار قانونی ـ اگر نه از سقف، که لااقل از کف حقانیت برخوردارند که مجوز حضور در عرصه رقابت در نظام اسلامی را دریافت کرده‌اند.

وظیفه رأی‌دهنده در انتخابات، تشخیص «اصلح» است؛ و این بدیهی است که «اصلح» را از میان «صالحان» برمی‌گزینند، نه از جمعِ مغشوش و درهمِ «صالح و طالح» یا «مصلح و مفسد». بر این مبناست که رهبری فرزانه انقلاب باز هم اخیراً فرموده‌اند: «رأى به هر نامزدى، رأى به جمهورى اسلامى است.»[۱] چون این رقابت در دایره اهل حق، و بر مدار حقانیت صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر، نفْسِ حضور هر نامزد قانونی در انتخابات، نه تنها بیانگر این است که صلاحیت او مؤید به نظر نهادهای مسئول نظارتی ـ انتخاباتی نظام بوده و از حد مقبولِ شایستگی برای تکیه بر فلان جایگاه اجرایی و یا تقنینی برخوردار است، که البته نشان‌دهنده اعتماد طرفین ـ نظام به نامزد و نامزد به نظام ـ نیز هست.

ب) از آنجا که در دیدگاه مقام معظم رهبری ـ همچون امام خمینی ـ اصل در انتخابات بر «حضور حداکثری» و رقم خوردن «حماسه‌ سیاسى» است، از این نظرگاه می‌توان انتخابات را میدان صف‌آرایی «حق»(رأی‌دهندگان) در مقابل «باطل»(دشمنان) دید؛ چنانکه ایشان در آخرین فرمایش خود تأکید کردند: «توصیه اوّل و اهمّم حضور در پاى صندوق‌هاى رأى است؛ این از همه چیز مهم‌تر است براى کشور. …بنده اصرارم بر حضور حداکثری ملت در انتخابات به‌خاطر این است که حضور قدرتمندانه ملت ایران باعث می‌شود که دشمن مایوس شود.»[۲]

اما متأسفانه چند دوره‌ای است که با بالا گرفتن شور انتخاباتی در روزهای منتهی به رأی‌گیری، این مطلب مهم و کلیدی، در هیاهوی نگاه صرف احساسی و هیجانی و دو قطبی‌های تند و تیز ساخته شده برخی گروه‌های سیاسی، از ذهن و زبان و عمل رأی دهندگان رخت بربسته و به دست فراموشی سپرده می‌شود. فراموش نشود، همانگونه که رهبری انقلاب فرمودند: «اصل مطلب در مسئله انتخابات، ایجاد حماسه‌ سیاسى است؛ حضور حماسى مردم در پاى صندوق‌ها است… در درجه دوم، رأى به کسى است که یا شما، یا آن برادر و خواهر دیگر، یا بنده حقیر تشخیص داده‌ایم که براى آینده کشور مفیدتر از دیگران است.»[۳]

وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

سید مجتبی مجاهدیان


[۱] . بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی؛ ۱۴/۳/٫

[۲] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم؛ ۲۲/۳/٫

[۳] . بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی؛ ۱۴/۳/٫

نوشته نکند مکر بنی[…] تکرار شود! اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. سمیه:

    درود بر مقام عظمای ولایت
    درود بر اعتدال و عقلانیت
    افراط و تفریط دو روی سکه انحراف از اصول است. خدایا کشو را در مسیر اسلام رحمانی و اعتدالی قرار بده. آمین

  2. محمد:

    در جواب شخصی به نام (سید): سید جان! نویسنده مقاله در جای جای نوشته خود استشهاد به کلام رهبری کردندو به نظر می‌آید که بسیار معتقد و ملتزم به رهنمودهای معظم له هستند. آیا اینگونه بی محابا او را ضد ولایت فقیه دانستن و مرگ بر او فرستادن با مبانی اولیه اسلامی و انقلابی سازگار است؟! به یاد فردای قیامت هم باشیم و در دام تندروهایی که نه بویی از اسلام امام خمینی و مقام معظم رهبری برده‌اند و نه عقل خو را به کار می‌برند نیفتیم
    با منطق جواب مقاله را بده نه با شعار و فحش و مرگ فرستادن

  3. سید:

    خدا نکند رهبر ما(سید علی) گرفتار شود.رهبر معظم انقلاب هم از دست شما جو سازهای اصولگرا و دشمن یاب های دروغین خسته شده است شما دل رهبر را میشکنید.
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
    درود بر همراهان رهبری و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.