نکوداشت جامی فرصت ارزشمندی برای بازخوانی ابعاد زندگی وی است

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

پیام لاریجانی iبه اولین بزرگداشت عبدالرحمن جامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، برگزاری همایش و نکوداشت جامی را فرصت ارزشمندی دانست که در آن می‌توان iبه بازخوانی ابعاد متعدد زندگی و آثار این اندیشمند وارسته و فرهیخته پرداخت و زمینه مطالعه افکار و اندیشه‌های وی را برای نسل کنونی جامعه فراهم ساخت.

به گزارش تفسیری حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران متن این پیام iبه شرح ذیل است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
 
نورالدین عبدالرحمن بن‌احمد ملقب و متخلص iبه جامی از اندیشمندان و مشاهیر و شاعران بزرگ قرن نهم هجری می‌باشد که در مسلک او علم و معرفت و سلوک معنوی در هم آمیخته است.
 
وی از دوران کودکی در فراگیری علوم متنوع دینی، تاریخی و ادبی شوق فراوان داشت و در دوران جوانی توفیق درک محضر اساتید مجرب علوم اسلامی را پیدا کرد که نقش آنان در سیره علمی و عملی وی بسیار مشهود است.
 
جامی در منطق و حکمت مشاء و حکمت طبیعی و حکمت ریاضی و علم فقه و اصول فقه و علم حدیث و تفسیر قرآن تبحر داشت و پای در وادی عرفان و تصوف گذاشت و با این وجود از بزرگان این طریق گشت. هیچگاه این امر سبب نشد تا از موقعیت علمی و دانش‌افزایی خود پای عقب بگذارد لذا همزمان یکی از نام‌آوران علم و ادب نیز بود. از طرفی تواضع و عدم توجه iبه دنیا، شخصیتی جذاب و وارسته از وی ساخته بود.
 
شعر و ادب نماد دیگری از زندگی جامی است که وی آن را در سرشت خود بصورت استعدادی نهفته می‌دانست. تعلق خاطر جامی iبه اهل بیت(ع) و دفاع از سنت دینی از محورهای مهم حیات فکری اوست.
 
جامی در طول زندگی خویش آثار و تالیفات فراوانی بر جای گذاشت که احتمالاً بیش از پنجاه می‌باشد و آثاری نظیر سلسله‌الذهب، هفت اورنگ و iبهارستان از مهمترین آثار وی و از منابع مهم فرهنگ دوران قدیم ایران iبه حساب می‌آیند.
 
برگزاری همایش و نکوداشت نورالدین عبدالرحمن جامی ملقب iبه خاتم‌الشعرا فرصت ارزشمندی است که در آن می‌توان iبه بازخوانی ابعاد متعدد زندگی و آثار این اندیشمند وارسته و فرهیخته پرداخت و زمینه مطالعه افکار و اندیشه‌های وی را برای نسل کنونی جامعه فراهم ساخت.
 
از همت بلند دست‌اندرکاران برگزاری این بزرگداشت در شهرستان تربت‌جام سپاسگزارم و آرزوی توفیق برای آنان دارم.
 
علی لاریجانی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی
 
انتهای پیام /س۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.