نگاهی به تاریخچه اجلاس رسانه های جهان “المپیک رسانه ها”

به گزارش خبرگزاری مهر، ابتکار این نشست جهانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن زمانی که مدیران اجرایی ارشد ۱۲ رسانه برتر جهان در این شهر بودند پایه ریزی شد. رؤسای رسانه هایی همچون خبرگزاری شینهوا (چین)، آسوشیتدپرس، رویترز، ایتارتاس (روسیه)، کیودو(ژاپن)، بی بی سی، سیستم خبرپراکنی ترنر و شرکت گوگل دبیرخانه ای را تاسیس و درباره موضوع و پیام و چگونگی برگزاری این نشست، دستور کار، هزینه، پیش نویس و پطور کل مکانیزم کوتاه مدت و بلند مدت نشست به جمع بندی رسیدند.

بدین ترتیب به پیشنهاد و میزبانی خبرگزاری ملی چین “شینهوا” اجلاس رسانه‌های جهان موسوم به “المپیک رسانه ها” نخستین بار اکتبر۲۰۰۹ در پکن با حضور بیش از ۳۰۰ نماینده از۱۷۰ رسانه مطرح ۵ قاره جهان و هیئتی از جمهوری اسلامی ایران متشکل از مدیران عامل خبرگزاری مهر و ایرنا برگزار شد.

طی این اجلاس که با سخنان “هو جین تائو” رئیس جمهوری چین آغاز شد، شرکت کنندگان به بررسی نقش رسانه ها در عصر جدید، فرصتها و چالشهای رسانه ای عصر جدید، توسعه دیجیتال، فن آوریهای نوین چند رسانه ای، شبکه های سیمی، مشکلات رادیو و تلویزیون و کاربرد اینترنت و چگونگی ابقاء رسانه ها در مقابل بحرانهای اقتصادی پرداختند.

پس از آن در سپتامبر ۲۰۱۱ ، هیئت رئیسه طی نشستی در پکن به اتفاق آرا با پیشنهاد مدیر عامل خبرگزاری شینهوا “لی کانگجون” بر برگزاری اجلاس ۲۰۱۲ در مسکو به اجماع رسیدند.

اجلاس ۲۰۱۲ مسکو که در ادامه نشست ابتکاری ۲۰۰۹ پکن و کنگره جهانی آژانسهای خبری (WCNA) 2004 برگزار می گردد همچون اجلاس ۲۰۰۹ پکن به دلایل مختلف، از جمله گستردگی حضور رسانه ها و شخصیت های برجسته رسانه ای از سازمانهای مهم خبری دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و همایشی بزرگ ازهم اندیشی تمامی رسانه های سنتی و مدرن جهان از خبرگزاریها، روزنامه ها، سرویسهای سیمی تلگرافی و رادیو و تلویزیون تا شبکه های ارتباط ماهواره ای، پورتالهای اینترنتی و رسانه های دیجیتال و تعاملی برای بررسی مهمترین فرصت ها و چالش های عصر ارتباطات محسوب می شود.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.