نیویورک تایمز:سیا ارسال ۳۵۰۰ تن سلاح به مخالفان سوری را پشتیبانی کرده است

۱فروردین ۱۳،

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی شواهد مستندی فراهم آورد که نشان می دهد دولت های عرب و ترکیه طی ماه های اخیر با پشتیبانی سازمان سیا کمک های نظامی به مخالفان سوریه را به شدت افزایش داده اند.

این روزنامه آمریکایی نوشته است داده های به دست آمده از برج های کنترل هوایی، مصاحبه با مقامات کشورهای مختلف و اظهارات فرماندهان مخالفان مسلح سوری نشان می دهند محموله های هوایی تسلیحاتی در اختیار مخالفان مسلح سوری قرار گرفته است. 

ارسال سلاح از سال ۲۰۱۲ تدوام داشته است

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن می باشند که ارسال این محموله ها در مقیاس کوچک در اوایل سال ۲۰۱۲ آغاز شده و به طور مداوم تا اواخر پاییز سال قبل ادامه داشته و در اواخر این سال شدت یافته است.

ارسال ۱۶۰ محموله نظامی از اردن ، عربستان و قطر به فرودگاه استانبول

 طبق گزارش نیویورک تایمز این محموله ها بیش از ۱۶۰ محموله نظامی را شامل می شده که دولتهای اردن، عربستان سعودی و قطر به فرودگاه «ایزن بوگا» در نزدیکی آنکارا و فرودگاه های دیگر ترکیه و اردن ارسال کرده اند. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه اعتراف کرده است ارسال این محموله های نظامی توانسته است ابعاد جنگ داخلی در سوریه را در سال قبل دستخوش تحول کند. 

نیویورک تایمز در ادامه دربارهٔ نقش آمریکا در تسلیح مخالفان سوری می نویسد: «در حالی که دولت اوباما از ارسال چیزی بیش از کمک های غیرکشنده به شورشی ها اجتناب کرده است، دخالت سازمان سیا در ارسال این تسلیحات، نشان داده است که آمریکا بیشتر تمایل دارد از طریق پشتیبانی متحدان عربی اش در وجه کشنده این جنگ داخلی دخالت داشته باشد.»

تغذیه اطلاعاتی از آمریکا، ارسال سلاح از کشورهای عرب

مقامات آمریکایی که خواسته اند نامشان فاش نشود می گویند افسران اطلاعاتی آمریکا به دولتهای عرب در خریداری این سلاح ها کمک کرده اند و به فرماندهان مخالفان سوری کمک کرده اند تا بتوانند سلاح های رسیده  را به دست گروههایی که سلاح ها برای آنها در نظر گرفته شده است برسانند. سازمان سیا از اظهار نظر دربارهٔ ارسال این تسلیحات و نقشش در این موضوع اجتناب کرده است. 

ارسال تسلیحات پس از دور دوم ریاست جمهوری اوباما شدت گرفت

بیشتر این محموله ها از زمان نوامبر به مخالفان سوریه ارسال شده اند، یعنی پس از اتمام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و زمانی که دولتهای عرب و ترکیه از پیشرفت کند مخالفان سوری در مبارزه با بشار اسد ناامید شدند.

دولت ترکیه بر بخش اعظمی از این برنامه ارسال سلاح نظارت داشته است. مقامات آشنا با ارسال محموله های گاز و محققان حوزه قاچاق سلاح می گویند حجم این محموله های تسلیحاتی بسیار بسیار بوده است.

ارسال ۳۵۰۰ تن سلاح و تجهیزات نظامی در «عملیات زیرزمینی»

۳۵۰۰ تن سلاح و تجهیزات نظامی رقمی است که «هاگ گریفیت» از «موسسه بین المللی صلح استکهلم» دربارهٔ حجم تسلیحات ارسال شده به سوریه برآورد کرده است. 

وی می گوید شدت و فراوانی پروازهای این هواپیماهای باربری از وجود یک «عملیات لجستیکی زیرزمینی و هماهنگ شده» حکایت می کنند.

دولت ترکیه در نقش تسهیل کننده افزایش ارسال سلاح

با آنکه اطلاعات فرماندهان مخالفان سوری و سایر اطلاعات به دست آمده حاکی از آن می باشند که قطر و عربستان سعودی از اواخر سال ۲۰۱۲ تجهیزات نظامی را به دست مخالفان سوریه می رسانده اند، موافقت دولت ترکیه برای افزایش سرعت ارسال این محموله ها از جمله عوامل تسهیل ارسال این تسلیحات به مخالفان بوده اند.

در همین حال، چندین مقام دیگر هم گفته اند عربستان سعودی تسلیحات و تجهیزات نظامی را از کرواسی می خرد و آنها را با هواپیماهای باربری اردن برای مخالفان سوریه که در جنوب این کشور فعالیت می کنند می فرستد . بخشی از این تسلیحات هم به ترکیه می روند تا از آنجا برای مخالفانی که از آنجا عملیات می کنند، فرستاده شوند.

مخالفان سوری سلاح های ارسال شده را ناکافی می دانند

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می نویسد علی رغم ارسال این سلاح ها برای مخالفان سوری، فرماندهان آنها می گویند این تسلیحات ناکافی می باشند و آنها برای جنگ علیه ارتش بشار اسد با مشکل مواجه می باشند. آنها همچنین می گویند توزیع کنندگان این سلاح ها هم برای پخش کردن این سلاح ها عملکردی صرفه جویانه یا همراه با فساد دارند. 

یکی از مقامات آمریکایی خاطر نشان می کند که حجم سلاح های ارسال شده به سوریه بسیار بسیار است. وی می گوید: «مردم صدای سلاح هایی که سرازیر مخالفان می گردد را می شنوند و حجم این سلاح های ارسال شده بسیار بسیار است. اما مخالفان سوریه اکثر این تسلیحات را ظرف دو هفته تمام می کنند.»

برج های کنترل مراقبت از تشدید ارسال محموله های سلاح خبر می دهند

اطلاعات مربوط به برج های کنترل مراقبت هواپیما منبع دیگری است که روزنامه نیویورک تایمز به آن استناد کرده است. این روزنامه می نویسد اطلاعات مربوط به برج های مراقبت هواپیما نشان می دهد محموله های هوایی به مخالفان سوریه به آرامی آغاز شده است. در ۳ ژانویه سال ۲۰۱۲ دو محموله نیروی هوایی قطر وارد استانبول شد.

پروازها از پایگاه لجستیکی آمریکا در قطر آغاز شده اند

در میانه بهار سال قبل تعداد پروازهای هواپیماهای باربری به ترکیه افزایش یافت. از ۲۶ آوریل تا ۴ می سال ۲۰۱۲ هواپیمای نیروی هوایی قطر موسوم به سی ۱۷، که یک هواپیمای باربری غول پیکر است شش بار در فرودگاه «ایزن بوگا» ترکیه فرود داشت. تا ۸ آگوست قطری ها ۱۴ پرواز با هواپیماهای باربری به این فرودگاه انجام داده اند. تمامی این پروازها از فرودگاه العدید در قطر آغاز شده است که مرکز عملیات لجستیک نظامی آمریکا در خاورمیانه است.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.