هدفمندی، اولین گام موفقیت در اشتغال

شنبه ۲۴ تیر – ۱۰:۲۰:۳۹ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

سمینار تکنیک‌های موفقیت در اشتغال برگزار شد؛

بزرگنمایی:  

سمینار تکنیک‌های موفقیت در اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عصر پنجشنبه با سخنرانی دکتر شاهین فرهنگ فارغ‌التحصیل دکترای روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و با حضور جمع کثیری از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، در ابتدای این سمینار دکتر فرهنگ موفقیت در زندگی، کسب و کار و یا امور دیگر را به یک پازل که صدها قطعه دارد تشبیه کرد و گفت: یکی از قطعه‌های این پازل هدفمندی است که امروز قصد دارم هدفمندی در کسب وکار را به شما آموزش دهم. زندگی برای اشخاصی است که هدف دارند؛ این بی‌هدفی است انسان را می‌کشد.او با اشاره به تحقیقات دانشگاه استنفورد ادامه داد: تحقیقات نشان داده ۹۷درصد افراد در زندگی‌شان هدف ندارند و تمامی این افراد از زندگی گله‌مندند که چرا به جایی نمی‌رسند. موفقیت یک صف است که تا در آن نایستید و از انتهای صف شروع نکنید نفر اول شدن در آن معنی ندارد. دکتر فرهنگ برای اینکه معنی دقیق هدف را به دانش‌آموختگان توضیح دهد، از آنها خواست تا ۵ هدف اول زندگیشان را با اولویت‌بندی روی برگه نوشته و به او تحویل دهند.بعد از جمع‌آوری برگه‌ها و خواندن تعدادی از آنها توسط دکتر فرهنگ، ایشان تصریح کرد: بیشتر آنچه شما نوشته‌اید جدولی از آرزوها و خواب و خیالند؛ اینها مقصد هستند و هدف نیستند. پس چگونه آنها را به هدف‌های دست‌یافتنی تبدیل کنیم؟وی سپس با بیان اینکه باید در زندگی مقصد، ارزش و هدف را دنبال کنیم، گفت: مقصد، خواسته ماست. موفقیت، آرامش و کمال مقاصدی هستند که به خودی خود قابل دستیابی نیستند. وقتی زمینه‌های مقصد را تعیین کنید، به ارزش تبدیل می‌شوند؛ ارزش‌ها نیز معمولاً آرزوهای دور و درازی هستند که به خودی خود قابل دست‌یافتنی نیستند.دکتر فرهنگ در ادامه تاکید کرد: هدف خواسته‌ایست بسیار دقیق و روشن که به محض اعلام و بارها بعد از اعلام، ذهن ما را درگیر کرده تا احتمال رسیدنمان به خواسته را بیشتر کند. در دنیا بلیط موفقیت کسی زودتر صادر می‌شود که اعلام دقیقتری از خواسته‌اش داشته باشد.او دنیا را به بانکی تشبیه کرد که می‌خواهیم چکی را در آن نقد کنیم و سپس ادامه داد: بانک کائنات ذخایر بسیار زیاد و تمام‌نشدنی دارد. فکر می‌کنید چرا با وجود این ذخایر، چک‌های شما نقد نمی‌شود؟ برای اینکه چک‌هایی که برای این بانک صادر می‌کنید مبلغ و تاریخ ندارد. مبلغ چک همان خواسته دقیق و تاریخ آن نیز زمان دقیق آن است.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دنیای باشعور مهم نیست چقدر امکانات داریم بلکه مهم این است که چقدر خودمان را با شعور کائنات همراه کنیم، برای ادراک بهتر امکانات از ۶ نفر از آقایان مخاطب خواست تا به روی سن آمده و در یک بازی همکاری کنند.دکتر فرهنگ با این بازی به فارغ‌التحصیلان نشان داد که امکانات لازم برای موفق شدن را دارند اما آنها را نمی‌بینند؛ امکاناتی که اگر خوب از آن استفاده کنند، انسان‌های موفقی خواهند شد.وی از انسان به عنوان یک شاهکار هنری یاد و تاکید کرد: خالق انسان یک استاد هنرمند است که آثار منحصربه‌فردی آفریده است. شاهکارهای هنری ارزش بالایی دارند پس نباید ما انسان‌ها به دنبال رسیدن به هدف‌های کوچک بود و به آب باریکه‌ها راضی باشیم.دکترای روانشناسی تربیتی با بیان حدیث پیامبر اسلام(ص) در مورد دنیا و آخرت گفت: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند «برای دنیای‌تان آنگونه زندگی کنید که گویی ۱۰۰سال زنده هستید و برای آخرتتان آنگونه زندگی کنید که گویی هر آینه در حال مرگید.» پس در زندگی به دنبال هدف‌های بزرگ مادی و معنوی بروید.او با بیان اینکه حضرت علی(ع) فرموده‌اند بزرگ فکر کن و کوچک عمل کن، گفت: هدف‌های بزرگ انتخاب کنید اما برای رسیدن به آن اهداف، آنها را کوچک کرده و قدم به قدم به آنها برسید.
دکتر فرهنگ در ادامه گفت: راه رسیدن به اهداف ۱۵ساله، کوچک کردن آنها به اهداف یک ماهه است. ببینید خواسته‌هایتان در ۱۵سال آینده چه خواهد بود. با توجه به آن، هدف یک ماه دیگرتان را در یک برگه با قید تاریخ و خواسته دقیق بنویسید و در معرض دید قرار دهید.
وی با بیان اینکه طی روز، ۵۰هزار فکر خواسته و ناخواسته به ذهن خطور می‌کند و با ننوشتن هدف ممکن است خواسته فرد در بین این ۵۰هزار فکر از بین برود، دیگر دلایل نگارش هدف را بیان کرد: نگارش هدف دقت را بیشتر می‌کند. با نوشتن ایده خود بر روی برگه، ذهن خالی شده و ایده‌های جدید به آن راه پیدا می‌کند. ضمناً با درج تاریخ یک ماهه در بالای برگه به یاد گذشت زمان می‌افتیم و سرعتمان برای رسیدن به هدف بیشتر خواهد شد.وی درباره احتمال شکست در اهداف یک‌ماهه خاطرنشان کرد: یادمان باشد انسان‌های موفق همیشه بیشتر از انسان‌های ناموفق شکست می‌خورند، انسان‌های موفق هیچوقت تسلیم نمی‌شوند و آنهایی که تسلیم می‌شوند هیچوقت موفق نمی‌شوند.
نشست پرسش و پاسخ با حضور دکتر فرهنگ و موبینا نصیری مجری برنامه در پایان سمینار برگزار شد.یکی از فارغ‌التحصیلان با اشاره به اینکه کارمند بخش دولتی است و حقوق ثابتی دارد، از دکتر فرهنگ پرسید که چگونه می‌تواند درآمدش را ارتقاء دهد؟ کارشناس برنامه پاسخ داد: هر انسانی بلاشک مهارتی برای کسب درآمد دارد. وقتی در مسیر موفقیت پا می‌گذارید موانعی برایتان وجود دارد که ۸۰درصد آن درونی و ۲۰درصد آن بیرونی است. بهانه و تنبلی از موانعی هستند که سد راه موفقیت شما خواهند بود.در پایان نشست نیز دکتر فرهنگ کتاب‌های مفید مربوط به موفقیت در کسب و کار و زندگی را به دانش‌آموختگان معرفی کرد.    

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۴۱۰۲۰۳۹۵۰۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.