هدف از جنایت جدید در سوریه و اظهارات ضد ایرانی کلینتون و هیگ چیست

گروه های تروریستی به دنبال جنگ داخلی برای مداخله نظامی خارجی،

کمتر از دو هفته پس از جنایت روستای “حوله” در نزدیکی استان حمص سوریه، عصر چهارشنبه جنایت مشابهی در روستای “القبیر” در نزدیکی استان حما رخ داد که آمارها روایت‌های ضد و نقیضی از آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

بولتن نیوز: کمتر از دو هفته پس از جنایت روستای “حوله” در نزدیکی استان حمص سوریه، عصر چهارشنبه جنایت مشابهی در روستای “القبیر” در نزدیکی استان حما رخ داد که آمارها روایت‌های ضد و نقیضی از آن در رسانه‌ها منتشر شده است.در جریان این جنایت باز هم تعدادی از غیر نظامیان که زنان و کودکان نیز در میان آن‌ها دیده می‌شوند، کشته شده و برخی از آن‌ها نیز سر بریده شده‌اند.

منابع امنیتی سوریه، این جنایت را نیز مانند کشتار روستای حوله به تروریست‌ها نسبت داده و می‌گویند گروه‌های تروریستی قصد دارند از این طریق سوریه را به جنگ داخلی و مداخله نظامی خارجی بکشانند.

خبرگزاری دولتی سوریه سانا با بیان اینکه رسانه های خارجی به دروغ پردازی در مورد این واقعه روی آورده‌اند، افزود که “یک گروه از تروریست های مسلح روز گذشته به روستای مزرعه القبیر، در بخش معرزاف در استان حما حمله کردند و نه نفر مرد، زن و کودک را به قتل رساندند.” این خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع رسمی نوشت “در پی وقوع این جنایت هولناک، مردم محل خواستار مداخله نیروهای ارتش برای محافظت از مردم و متوقف کردن حملات تروریستی شدند و نیروهای اعزامی توانستند تروریست ها را از پای درآورند و از آنان مقادیری اسلحه و مهمات شامل نارنجک انداز آر پی جی، مسلسل و نارنجک به دست آورند.”

در مقابل، گروه‌های مخالف دولت آمارهای مختلفی از تعداد کشته شدگان از ۸۷ تا ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و می‌گویند که اکثر کشته شدگان از اعضای یک خانواده بوده‌اند.

در جریان درگیری جمعه ۵ خرداد در روستای حوله نیز حدود ۱۰۰ نفر از غیر نظامیان این روستا کشته شدند که در آن مورد نیز تعدادی از کشته شدگان ذبح شده بودند. در عین حال، برخی منابع پس از این جنایت خبر دادند که ساکنان این روستا جزو معدود موافقان دولت سوریه و رئیس‌جمهور در آن منطقه بوده‌اند و در میان کشته شدگان یکی از منتخبان پارلمان جدید سوریه و خانواده‌ی وی نیز بوده‌اند.

این نوع حمله به روستاها و کشتار غیر نظامیان که نوع جدیدی از درگیری‌ها در ناآرامی‌های ۱۵ ماه گذشته سوریه است در حالی برای دومین بار در ظرف کمتر از دو هفته تکرار می‌شود که روز دوشنبه سامی الکردی سخنگوی گروه موسوم به شورای نظامی سوریه از گروه‌های مسلح معارض دولت اعلام کرد که دیگر به طرح کوفی عنان که محور اصلی این طرح توقف کشتارها بود، پای‌بند نخواهند بود.

هم‌زمان با بی‌اثر شدن طرح عنان، وی به دنبال اعمال طرح جدیدی است که بر مبنای آن یک گروه تماس متشکل از اعضای دائم شورای امنیت، عربستان، قطر و کشورهای تأثیرگذار منطقه از جمله ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه گرد هم خواهند آمد. دو روز پیش نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طرح مشابهی را مطرح کرد و پیشنهاد حضور ایران و ترکیه در ترکیبی مشابه ترکیب فوق را عنوان کرد.

اما در واکنش به این طرح، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا واکنش نشان داده و ضمن مخالفت با آن، حضور ایران در این گروه را به‌دلیل حمایت از دولت سوریه “غیر قابل تصور” خوانده‌اند.

پیش از این در دو نوبت نشست‌هایی با عنوان دوستان سوریه در پاریس و استانبول به منظور بررسی راه‌های سرنگون کردن اسد و براندازی رژیم سوریه با حضور دولت‌های غربی و نمایندگان گروه‌های معارض تشکیل شده بود اما این نشست‌ها نتیجه‌ای برای مخالفان در برنداشت.

در عین حال، به نظر می‌رسد با مقاومت دولت سوریه در مقابل فشارها، انجام اصلاحات، همراهی با طرح کوفی عنان (آن‌هم در شرایطی که این طرح هیچ دورنما و راه حل سیاسی برای خاتمه بحران نداشت و صرفا با وجهه حقوق بشری و انسان دوستانه دست ارتش را برای مقابله با تروریست‌ها بست و به گروه‌های معارض مسلح آزادی عمل بی‌سابقه‌ای داد) غرب بیش از این تحمل ماندگاری نظام موجود در سوریه را نداشته و حاضر نخواهد بود در فرآیندهای فرسایشی مشابه آنچه که عنان در نظر دارد، وارد شود، بنابراین، حداکثر توان خود را با استفاده از ظرفیت گروه‌های سلفی تحت مدیریت و هدایت عربستان و قطر به‌کار خواهد گرفت که آتش درگیری‌های قومی، مذهبی و طایفه‌ای در داخل سوریه بیش از هر زمان دیگری بالا بگیرد و با بروز یک جنگ داخلی تمام عیار و منفعل کردن روسیه و چین از مخالفت با یک قطعنامه نظامی در شورای امنیت، مداخله نظامی خارجی را مشابه مدل لیبی آغاز کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد روسیه و چین به این سادگی‌ها تسلیم نخواهند شد و آن‌چنانکه رئیسان جمهور این دو کشور روز گذشته در حاشیه اجلاس شانگهای ضمن تأکید بر اینکه طرح صلح کوفی عنان نباید به انزوا برود، خاطرنشان کردند که هر گونه طرحی باید با نظر مردم این کشور و بدون هدف “تغییر رژیم” باشد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.