هدیه رمضان برای عراقی‌ها

جام جم آنلاین: عراق در ماه رمضان شاهد فروکش کردن تنش‌ها و اختلاف‌ها میان گروه‌های سیاسی بود.

در ایام این ماه مبارک برخلاف دیگر ماه‌های سال، گروه‌های سیاسی از اظهارنظرهای منفی که منجر به متشنج شدن اوضاع کشور شود، خودداری کردند که می‌توان مقدمه‌ای برای فراهم شدن زمینه برگزاری اجلاس ملی به دعوت جلال طالبانی رییس‌ جمهور بعد از پایان ماه رمضان ارزیابی کرد.

با وجود این، دیدار و رایزنی میان نمایندگان سه گروه العراقیه ، کردها و اتحاد ملی به صورت فشرده جریان دارد. در این هفته جریان صدر با صالح المطلگ و رافع العیساوی دو عضو برجسته فهرست العراقیه دیدار کرد و نمایندگانی از فهرست کردها به ریاست روژ نوری شاوس با ابراهیم جعفری رییس فهرست اتحاد ملی به گفت‌وگو نشستند.

جلال طالبانی هم که در سفر استعلاجی در آلمان به سر می‌برد در گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم جعفری آمادگی کردها را برای حل اختلافات براساس طرح اصلاحات اعلام کرد.

برهم صالح، دیگر عضو برجسته کردها نیز به بغداد آمد تا به نمایندگی از فراکسیون کردها با نوری مالکی، نخست‌وزیر دیدار و آخرین تحولات در طرح اصلاحات فهرست اتحاد ملی را بررسی کند.

منابع خبری کردها همچنین به نقل از منابع آگاه سیاسی از آغاز تلاش‌ها برای برگزاری نشست سه‌جانبه میان مالکی، ایاد علاوی و مسعود بارزانی در شهرسلیمانیه خبر می‌دهند.

این منابع به زمان این نشست اشاره‌ای نکردند، اما آن را مقدمه‌ای مهم برای حل اختلافات دانستند. البته کردها اعلام کردند، شورایی عالی برای مذاکره با طرف‌های سیاسی در بغداد تشکیل خواهند داد که شامل نمایندگانی از احزاب کرد می‌باشد تا اختلافات میان بغداد و اربیل را دقیق بررسی و حل کند.

برخی شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای معتقدند، اختلافات سیاسی در عراق ریشه‌ای است و نمی‌توان آن را در چند نشست مشترک حل کرد.

کارشناسان سیاسی وجود دست‌های پنهان خارجی و پیروی برخی گروه‌های سیاسی از عوامل بیگانه را عامل ناکام‌ماندن توافق‌های سیاسی در عراق می‌دانند.

از نظر امنیتی هم با توجه به هشدارها درباره حمله‌های تروریستی القاعده و بعثی‌ها در ایام تعطیلات عید فطر، دولت عراق با نزدیک شدن به این ایام تدابیر امنیتی ویژه‌ای اتخاذ کرده است.

دولت عراق بر این باور است که گروه‌های مسلح همانند سال‌های گذشته درصدد هستند به عملیات تروریستی در تعطیلات عید فطر دست بزنند، خصوصا اگر از این عید بوی حرکت به سمت حل اختلافات سیاسی به مشام برسد. به کار گرفتن سلاح‌های مجهز به صداخفه‌کن در ترورها بار دیگر در بغداد آغاز شده است.

گروه‌های مسلح در یک هفته گذشته، پنج نیروی ارتشی و دو کارمند اداره اوقاف اهل سنت را با استفاده از این سلاح‌ها در پایتخت هدف قرار دادند و یک خبرنگار هم جان سالم به در برد.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صداوسیما در بغداد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.