هر ایرانی ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران جزء کشورهای پر مصرف دارو در دنیا است به طوریکه بررسی ها نشان می دهند که به طور متوسط هر ایرانی حدود ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کنند.

محمود رضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه سلامت کشورمان، مصرف نا به جا و بیش از اندازه انواع داروها است که در راس آنها آنتی بیوتیک ها قرار دارند.

وی گفت: متاسفانه داروخانه ها در بسیاری از موارد داروهای مختلف را بدون نسخه پزشک در اختیار مردم قرار می دهند و در این زمینه نظارت کافی از سوی دست اندرکاران نظام بهداشت و درمان صورت نمی گیرد.

شاه بهرامی با اشاره به اینکه در موارد قابل ملاحظه ای تجویز دارو از سوی بعضی از پزشکان نیز بیش از اندازه بوده و چندان ضرورتی ندارد، تاکید کرد: متاسفانه این طرز تفکر در بسیاری از اشخاص جامعه وجود دارد که هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز کند، پزشک بهتری است و در واقع بسیاری از بیماران به صورت غیر منطقی از پزشکان درخواست تجویز دارو می کنند.

وی با بیان اینکه مصرف دارو در ایران واقعا بالا است، تصریح کرد: ایران جزء کشورهای پر مصرف دارو در دنیا است به طوریکه بررسی ها نشان می دهند که به طور متوسط هر ایرانی حدود ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند.

شاه بهرامی افزود: مصرف نا به جا و غیر منطقی دارو در تمامی کشورها و جوامع رخ می دهد، اما این موضوع برای کشورمان نمود بیشتری دارد و در واقع ایرانی بیش از سایر مردم جهان اقدام به مصرف داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می کنند.

وی خاطر نشان کرد: هم مسئولین بهداشت و درمان کشورمان و هم مردم باید برای پیشگیری از عوارض قابل توجه مصرف غیر منطقی و بسیار داروهایش از پیش به فکر باشند و اقدامات جدی و عملی تری را صورت دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.