هشتم اردیبهشت؛ پارک زعفرانیه میزبان برنامه‌های روز جهانی نجوم می‌شود

خبرگزاری آریا- مرکز رصد و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زعفرانیه تهران روزجمعه هشتم اردیبهشت برنامه‌های گسترده‌ای را برای برگزاری روز جهانی نجوم تدارک دیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روز جهانی نجوم بنا بر تعریف اتحادیه جهانی نجوم، روزی در فصل بهار است که گروه‌های نجومی، رصدخانه‌های آموزشی، آسمان نماها و همه علاقه‌مندان به این علم در کنار هم قرار می‌گیرند تا به مردم نشان دهند دنیای نجوم تا چه حد هیجان انگیز، سرگرم کننده و زیبا است.
برنامه‌های ویژه این روز بیش از ۳۵ سال است که در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا برگزار می‌شودو در آن ستاره شناسان آماتور و حرفه‌ای مردم را به دیدن آسمان شب و زیبایی‌های آن دعوت می‌کنند . آن‌ها انتظار دارند با این کار به حفظ آسمان که بخشی از طبیعت خدادادی است کمک کنند و از سوی دیگر مردم شهرها بتوانند بخشی از طبیعت را که سال‌هاست فراموش کرده‌اند دوباره بازیابی کنند.
در ایران هم از ۱۳ سال پیش به همت مرکز نجوم کانون برای اولین بار این برنامه‌ها هم‌گام با کشورهای دیگر برگزار شد و مورد اقبال و استقبالِ همگانی قرار گرفت.
برنامه روز جهانی نجوم ایران دو بار نیز از سوی مجامع بین‌المللی به دلیل برگزاری وسیع و ایده پردازی‌های نو مورد تشویق قرار گرفت.
امسال اما مرکز رصد و نجوم کانون واقع در تهران خیابان ولی‌عصر، خیابان زعفرانیه (سرلشگر فلاحی)، پارک زعفرانیه پذیرای علاقه‌مندان به علم ستاره شناسی است.
در این روز همه ی دوست‌داران این علم در هر رده ی سنی که باشند می‌توانند به همراه دوستان و خانواده به رصدخانه کانون مراجعه و از برنامه های علمی‌، شاد و مفرح این مرکز استفاده کنند و در عین حال علاوه بر گذران یک روزِ خوب، با بخشی از دنیای ستاره شناسی آشنا شوند.
دانش آموختگانِ این مرکز بیش از ۲۰ غرفه‌ی آموزشی نمایشی، ۴ غرفه‌ی تفریحی و سرگرمی با موضوع نجوم و ۶ سری سخنرانی برای این روز تدارک دیده‌اند.
نمایش فیلم به همراه امکان رصدِ آسمان با تلسکوپ نیز از دیگر برنامه‌های روز جهانی نجوم است.
در همین حال نیروی دریایی پرتوان ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با برپایی غرفه‌ای در محل رصدخانه، علاقه‌مندان را با جنبه‌های نجومی و فضایی کاربردی آشنا می‌سازند.
متخصصان این نیرو با تجهیزات و لباس مخصوص و با استفاده از ابزارهای نجومی ویژه نیروی دریایی، در این روز کاربرد‌های علم نجوم در  نیروی دریایی را به صورت عملی برای حاضران تشریح می‌کنند.
همچنین سخنرانی‌های روز جهانی نجوم با موضوع‌هایی مانند آلودگی نوری، منظومه شمسی، تولد ستارگان، گذر زهره خرداد ۹۱ و … توسط مدرسان و معلمان مرکز نجوم کانون استان تهران ارایه خواهد شد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.