هشتِ لعنتیِ جادوگر!

فاوانیوز: در این شماره حسابی از خجالت مایکروسافت درآمدم. زیرا هم در بخش فناوری شبکه نگاهی به ویندوز سرور ۲۰۱۲ که به‌تازگی منتشر شده است، داشتم و هم با نصب ویندوز۸، بخش‌های شبکه، امنیت و سرویس ابری SkyDrive را به‌صورت اختصاصی و کامل بررسی کردم و مشاهداتم را در قالب مطالبی در پرونده ویژه «ویندوز۸» بازگو کردم

در این شماره حسابی از خجالت مایکروسافت درآمدم. زیرا هم در بخش فناوری شبکه نگاهی به ویندوز سرور ۲۰۱۲ که به‌تازگی منتشر شده است، داشتم و هم با نصب ویندوز۸، بخش‌های شبکه، امنیت و سرویس ابری SkyDrive را به‌صورت اختصاصی و کامل بررسی کردم و مشاهداتم را در قالب مطالبی در پرونده ویژه «ویندوز۸» بازگو کردم؛ به‌خصوص سرویس SkyDrive که فکر می‌کنم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشت. در نتیجه نزدیک به یک ماه با ویندوز۸ کار کردم. تجربه‌ای که هم لذت‌بخش بود و هم دردسرساز. لذت‌بخش بودنش به‌دلیل مشاهده روی زیبای مترو و ویژگی‌های سحرانگیزش در کنار دو بعدی و تخت شدن ویندوز بود. بعد از مدت‌ها مجبور شدم در ویندوز دست به کاوش و جست‌وجو بزنم و حس خوب «یافتن» را تجربه کنم. وقتی توانستم نحوه خاموش کردن ویندوز را بیابم یا وقتی توانستم بفهمم چگونه می‌توان برنامک‌های باز شده را بست، حس خوش کشف یک پدیده شگفت‌انگیز به من دست داد.

دردسرساز بودنش نیز به این دلیل بود که پس از نصب ویندوز۸ روی سیستمی که ویندوز۷ نیز نصب شده است، منوی بوت ویندوز۷ کاملاً به هم ریخت و پس از تعمیر آن، متوجه شدم که ویندوز۷ از حالت Genuine در‌آمده است و پس از یک بار ری‌استارت، دیگر هیچ‌وقت به حالت عادی بالا نیامد. بنابراین مجبور شدم در حالت Safe Mode وارد شوم و فایل‌هایم را به ویندوز۸ منتقل کنم. همچنین روز بعد از نصب ویندوز۸، شبکه به‌طور کامل از کار افتاد و با ابزار Diagnostic توانستم فایل‌هایی را که برای تعمیر شبکه نیاز بود، نصب کنم و دوباره به شبکه اترنت متصل شوم. دردسر بعدی کار نکردن کلیدهای میانبر در برخی از نرم‌افزارها مانند آفیس بود که البته هنوز هم با این مشکل کلنجار می‌روم. از تجربه استفاده ویندوز۸ که بگذریم، چندین نکته گفتنی درمورد این سیستم‌عامل وجود دارد. نخستین موضوع تبلتی و لمسی شدن ویندوز است. شاید بهتر باشد بگویم اولویت دادن به تبلت و لمس در ویندوز است. بدون شک دیدگاه مایکروسافت در هنگام کلید زدن برنامه‌نویسی ویندوز هشت این بوده که سیستم‌عاملی برای دستگاه‌های همراه و لمسی عرضه کند. این که شما پس از لاگین به ویندوز، ابتدا مترو را می‌بینید و اگر می‌خواهید وارد محیط دسکتاپ کلاسیک شوید، باید این محیط را انتخاب کنید، به‌خوبی گویای ذهنیت مایکروسافت است. این شرکت چنین اندیشیده است که در آینده کامپیوترهای دسکتاپ از بین می‌روند یا به‌صورت دستگاه‌های All-in-One لمسی ظاهر می‌شوند؛ بنابراین، ویندوز۸ را کاملاً براساس نیازمندی‌های دستگاه‌های لمسی طراحی کرده است.

این دیدگاه درهمه بخش‌های ویندوز۸ قابل مشاهده است. مهم‌ترین تغییرات بخش شبکه، لمسی شدن و ساده‌تر شدن تنظیمات و دسترسی‌ها است. ویژگی جدید مهمی برای شبکه به جز پشتیبانی از شبکه‌های سلولی موبایل در ویندوز۸ ندیدم. البته باید SkyDrive را مجزا کنم. در بخش امنیت نیز وقتی چند ویژگی جدید این شرکت مانند افزوده شدن ضدویروس، افزوده شدن مکانیزم اسکن فایل‌های دانلود شده، بوت‌لودر امن‌ و تعریف رمزهای‌عبور تصویری را در کنار هم می‌گذارم، متوجه می‌شوم که این ویژگی‌ها و تغییرات، بیشتر در خدمت کاربران دستگاه‌های همراه و لمسی هستند تا کاربران حرفه‌ای دسکتاپ و اداری.

مایکروسافت در ویندوز۸ امنیت سیستم‌عامل خود را بهبود بخشیده و شکی نیست که یک گام به جلو حرکت کرده است، اما ساختار سیستم‌فایلی و هسته ویندوز را خیلی زیاد تغییر نداده و باز هم بیشتر به ظاهر و سطح پرداخته است. مایکروسافت می‌داند که به زودی امنیت دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های موبایل به یک چالش تبدیل می‌شود و به‌همین خاطر به امنیت ویندوز۸ بیشتر از ویندوز۷ اهمیت داده است و روی آن انرژی بیشتری
صرف کرده است.

در ویندوز سرور ۲۰۱۲ ماجرا کمی فرق می‌کند و مایکروسافت در تلاش است تا سهم بیشتری از بازار سیستم‌عامل‌های سرور را به‌دست آورد. افزودن سکوی مجازی‌سازی Hyper-V به صورت رایگان در کنار چندین ویژگی بسیار مهم در دنیای سرورها مانند همانندسازی (Replication)، م SMB ، ابزار Server Manager و قابلیت‌های جدید SAN همگی دلایلی هستند که نشان از موفقیت بیشتر ویندوز سرور ۲۰۱۲ نسبت به نسخه‌های قبلی دارند. من به شخصه از ویندوز سرور ۲۰۱۲ استقبال می‌کنم و معتقدم گفتنی‌های بیشتری دارد که در آینده باید به آن‌ها پرداخته شود. اگر رقبای این محصول مانند ردهت دست نجنبانند و بخواهند در نسخه‌های جدید خود به یک سری به‌روزرسانی‌های همیشگی اکتفا کنند، بدون شک بخشی از بازار را از دست خواهند داد. البته دلیل اصلی موفقیت لینوکس در‌حوزه سرور به ساختار یونیکسی آن برمی‌گردد که ویندوز سرور ۲۰۱۲ هنوز از آن به دور است و از هسته ویندوز۸ سفارشی‌شده استفاده می‌کند.

اگر کاربری هستید که تمایل دارد از ویندوز۸ استفاده کند، حتماً خودتان را برای مواجه شدن با تغییرات اساسی و شگفت‌انگیزی که ممکن است تحسین یا عصبانیت شما را به دنبال داشته باشد، آماده کنید و یک راهنمای استفاده از ویندوز۸ مانند ویژه‌نامه این شماره ماهنامه شبکه را در کنار خودتان قرار دهید. به هر حال مطمئنم این «هشت» برای برخی کاربران «لعنتی» و برای برخی دیگر «جادویی» خواهد بود. باید منتظر ماند و دید در آینده، لعنتی‌ها بیشتر هستند یا جادوگرها؟!

منبع: ماهنامه شبکه

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.