هشدار؛ با مشروبات الکلی یک قدم به مرگ نزدیک می شوید

شنبه ۲۰ خرداد – ۰۴:۲۰:۰۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل خبرداد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : ۱۳نفربه دلیل عوارض ناشی ازمصرف مشروبات الکلی دست ساز به بیمارستان شهیدبهشتی ویحیی نژاد وروحانی بابل مراجعه وبستری شدند.
دکترابراهیم مکانیکی درگفتگوباخبرنگارآریادرمازندران بابیان اینکه، تاکنون ۱۳نفربه دلیل عوارض ناشی ازمصرف مشروبات الکلی دست ساز به بیمارستان شهیدبهشتی ویحیی نژاد وروحانی بابل مراجعه کرده اند، بیان داشت:از مجموع ۱۳ نفری که بستری شدند ۴ نفر جان خودرا ازدست دادندو دو نفر از بیماران دچار نابینایی کامل وغیرقابل بازگشت شده اند.
وی خاطرنشان کرد: نخستین گزارش مسمومیت ناشی از سوئ مصرف مشروبات الکلی ۱۳ خرداد بودکه با مراجعه دونفرآغاز وتاکنون نیز ادامه دارد. میکانیکی با اشاره به این که سن قربانیان این حادثه بین ۲۵تا ۴۰ساله بوده است، افزود:این رویداد محدود به یک محله و مراسم خاص در بابل نبوده و مراجعه کنندگان از ساکنین محلات مختلف شهر بوده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر اینکه مصرف مشروبات الکلی در جمهوری اسلامی ممنوع است،بیان داشت:درایران غیرازممنوعیت بهداشتی مصرف مشروبات الکلی، مصرف این ماده از نظر شرعی نیز ممنوع است، به همین دلیل باید اقدامات صورت گرفته همه‌گیرتر باشد.
وی  درادامه گفت: مصرف مشروبات الکلی در ایران بسیار کم است و در مقابل دیگر کشورها این مصرف ناچیز و کم‌رنگ است ولی پیشگیری ما باید بسیار جدی و پیگیرانه باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ومتخصص پزشکی قانونی نیزهمچنین در خصوص مضرات مشروبات الکلی دست‌ساز بیان داشت: مشروبات دست‌ساز که توسط افراد سودجو ساخته می‌شود، حاوی ناخالصی‌هایی از جمله (الکل چوب) است که عوارض بسیار سویی دارد .
دکتر علی اصغر منوچهری افزود:الکل چوب موجود در مشروبات الکلی دست‌ساز، بسیار سریع از راه مخاط دهان و دستگاه گوارش جذب می‌شود. در مراحل اول، به خاطر وجود الکل ایتلیک، علائم خفیف و فقط در حد مستی ایجاد می‌کند، ولی با گذشت زمان الکل متیلیک، تحت تاثیر آنزیم‌های دیگر می گردد.
وی با هشدار نسبت به کمبود اطلاع از عوارض مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تاکید کرد: از جمله این عوارض، تاری دید، مگس‌پران چشم، برفک جلو چشم و در نهایت اسید فورمیک وارد سلول‌های بینایی شده، تنفس سلولها را مختل کرده و باعث تورم عصب بینایی و کوری فرد می‌شود ومتانول همچنین اختلال های دیگری در کبد، کلیه ها، قلب، شش ها و مغز ایجاد می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در مسمومیت شدید با متانول، به ویژه زمانی که به سرعت تشخیص داده نشود، حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران بهبود نمی یابند.
وی تاکید کرد اختلال های بینایی در اثر مصرف متانول نیز اگر یک هفته ادامه داشته باشد، احتمال بهبودی وجود ندارد.لذا توصیه می گردد سریعا خودرا به مراکز درمانی برسانندو مصرف کنندگان مشروبات الکلی غیراستاندارد، با تهیه الکل سفید از داروخانه ها که ۸۰ درصد اتانول دارد، با روش خاصی آن را مصرف می کنند یااینکه الکل را به صورت دست ساز تهیه می کنندو مصرف آن ممکن است به مرگ بینجامد.
منوچهری درپایان گفت: علاوه بر اقدامات فرهنگی و آموزشی ، دولت باید سیاست‌های پیشگیرانه ویژه‌ای اتخاذ کند

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۹۱۶۱۲۲۲۲۵۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.