هشدار صالحی دربارهٔ سونامی مواد مخدر

۰۶اردیبهشت،

ممتازنیوز: وزیر امورخارجه کشورمان روز جمعه در سخنانی درسومین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای قلب آسیا در آلماتی قزاقستان با برشمردن بعضی مشکلات مشترک موجود در منطقه، از توسعه نیافتگی، سطح پایین آموزش، کمبود منابع مالی، ساختارهای اقتصادی ضعیف و نبود سرمایه‌گذاری به عنوان موانعی یاد کرد که تا حد بسیاری بر منطقه تاثیر گذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان ناتوانی بخشی از مقامات محلی منطقه در استقرار نظم و قانون و همزمان فراهم شدن زمینه‌های رشد تروریزم، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و سایر فعالیت‌های غیرقانونی را از نتایج دخالت نظامی بیگانه در منطقه خواند و با تأکید بر ناکارآمد بودن نظام حقوقی ایجاد شده در سرزمین‌های تحت دخالت نظامی بیگانه، خروج نیروهای نظامی بیگانه از منطقه را راه حل مشکلات ذکر شده دانست.

او عبور مشکلات از مرزها و سرایت به دیگر کشورها را خصلت مشکلات عنوان کرد و گفت: بنابراین هر کشور به تنهایی و یا در انزوا نخواهد توانست بر آنان غلبه کند.

صالحی افزود: شواهدی وجود دارد که در سال آینده مجموع مزارع تحت کشت تریاک در افغانستان به سه برابر افزایش خواهد یافت و در نتیجه ما شاهد سونامی مواد مخدر و قاچاق آن از مسیرهای قاچاق خواهیم بود که نه تنها بر کشورهای همسایه افغانستان بلکه بر کل منطقه و جهان تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه افغانستان قویا معتقد است که واکنش مسوولانه دولت افغانستان و کشورهای منطقه، برای تضمین آینده ما در برابر چنین تهدیداتی ضروری است.

وی در عین حال تصریح کرد که با وجود این گونه داده‌های نگران کننده، در کشورهای قلب آسیا ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که برای ما زمینه‌های سودمند تلاش جمعی در جهت حل مشکلات مشترک را فراهم می‌آورد.

صالحی با بیان این که گستردگی جغرافیایی کشورهای منطقه و ظرفیت‌های آن مانند دارا بودن نیمی از جمعیت جهان، بازار قوی با نیروی کار بسیار، بزرگ‌ترین منابع انرژی جهان و ذخایر معدنی و طبیعی بی‌شمار، تاریخ مشترک و پیوندهای فرهنگی کشورهای منطقه فرصت‌های طلایی برای همکاری در منطقه را فراهم کرده است، بر ضرورت استفاده از عنصر مشورت و رایزنی میان کشورهای منطقه در راستای اعتمادسازی تأکید کرد و آن را نیروی محرکه پیشرفت و همکاری و در نتیجه ضامن موفقیت عنوان کرد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد افغانستان و سایر کشورهای قلب آسیای از منافع اعتمادسازی بهره برده و همکاری‌های منطقه‌یی خود را به منظور ایجاد یک منطقه امن، با ثبات و خوشبخت، تعمیق بخشند.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.