هلدینگ خلیج فارس به شبه دولتی ها واگذار می شود

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با آریا:

خبرگزاری آریا –  دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این که  نگاه دولت به خصوصی سازی کسب درآمد و فروش است گفت: بخش خصوصی توان خرید هلدینگ خلیج فارس را ندارد.

 احمد مهدوی درگفتگو با آریا درخصوص واگذاری  پتروشیمی ها اظهار داشت: متاسفانه سازمان خصوصی سازی در واگذاری ها چندان صلاحیت خریداران را مورد توجه قرار نداده و بسیاری مشکلات بوجود آمده در پتروشیمی های خصوصی ناشی ازعدم صلاحیت خریداران است.
وی عدم شفافیت در صورت های مالی و اعلام  بدهی های واحدهای خصوصی سازی شده قبل از واگذاری را  از دیگر اشکلات این بخش برشمرد و افزود: برخی از واحدها ی پتروشیمی به اشتباه واگذار شده اند.

مهدوی گفت: به طور مثال واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی از اشتباهاتی بود که برند صادراتی محصولات پتروشیمی ایران را در دنیا تضعیف کرد.
وی افزود: با واگذاری این  شرکت ( pcc ) برخی واحدهای خصوصی خود اقدام به صادرات محصولاتشان کرده اند، که این اقدام برند شناخته شده محصولات ایران در دنیا را زیر سوال برده و در حال حاضر آشفتگی در این زمینه ایجاد شده است.
وی در ادامه با اشاره به واگذاری هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت: بخش خصوصی به لحاظ مالی توانایی خرید این هلدینگ را ندارد و به طور حتم طبق تجربه ای که در گذشته در این موارد داشتیم  هلدینگ  خلیج فارس به شبه دولتی ها و یا به عنوان رد دیون دولت به فروش می رسد.
مهدوی با بیان این که طبق گزارش کمیسیون اصل ۴۴ مجلس ، کمتر از ۲۰ درصد خصوصی سازی واقعی در کشور صورت گرفته است گفت: با کاهش پیش پرداخت و یا پرداخت تسهیلات بانکی جهت ارتقا توان مالی بخش خصوصی می توان  مشارکت مردم و بخش خصوصی را در واگذاری ها پررنگ کرد.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس افزود: از دیگر ایرادات واگذاری این هلدینگ می توان به این نکته اشاره کرد که با واگذاری آن به طور حتم شاهد ایجاد انحصار و برخورد سلیقه ای در تامین یوتیلیتی سایر واحدها خواهیم بود.
وی در توضیح این مطلب افزود: ۲ واحد پتروشیمی جم و مبین که  جزء این هلدینگ هستند ، یوتیلیتی سایر مجتمع های پتروشیمی را تامین می کنند و به مثابه موتورخانه یک آپارتمان محسوب می شوند .
در صورت واگذاری هلدینگ  ، خریدار صاحب موتورخانه شده و می تواند در تامین یوتیلیتی مورد نیاز سایر پتروشیمی ها  برخورد سلیقه ای داشته و انحصاری عمل کند.
وی افزود: بدین منظور به سازمان خصوصی سازی پیشنهاد کرده ایم که این ۲ مجتمع از هلدینگ خارج شوند.

 

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.