همایش بین المللی عرفان و تصوف در ادبیات فارسی در هند برگزار می شود

۶ م دیماه ،

همایش بین المللی عرفان و تصوف در ادبیات فارسی با حضور ایران در هند برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پدید آوردن زمینه‌های بررسی و نقد آثار ارزشمند فارسی به عنوان میراث گرانبها و مشترک ایران و هند از جمله اهداف برگزاری این همایش است که از سوی مرکز تحقیقات فارسی دانشگاه علیگر در روزهای نوزدهم ، بیستم و بیست و یکم اسفند در محل این دانشگاه برگزار می شود.
در تاریخ ادبیات فارسی دو پدیده عرفان و تصوف جایگاه ویژه‌ای دارند.  
کارشناسان ادبی معتقدند این جریانات فکری با ادب و فرهنگ اسلامی چنان آمیزه‌ای از لطایف ادب و حکمت را در ارتباطی نزدیک به وجود آورده‌اند که اگر ویژگی‌های آن‌ها شناسایی و ارزیابی درستی نشود ، بی تردید پاره‌ای از حقایق و واقعیات تاریخ و ادب پارسی نیز پنهان خواهد ماند.
شعر و ادب فارسی یکی از مهمترین و درخشنده‌ترین پدیده‌های عرفان و تصوف است که در این زمینه فقها ، دانشمندان ، عرفا ، شعرا و نویسندگان برجسته هند و ایران هزاران آثار نفیس و گرانبها به رشته تحریر در آورده‌اند.
پیشگامان بزرگی مانند بابا فرید گنج شکر ، ابوالحسن هجویری ، امیرخسرو دهلوی ، سنایی ، بابا طاهر عریان ، خواجه عبدالله انصاری ، حافظ و مولانا از جمله شاعران و عارفانی می باشند که در این عرصه قلم زده‌اند.
از دیگر اهداف این همایش ایجاد زمینه‌های نقد و بررسی نقش عرفان در شعر و ادب فارسی و بررسی جهت‌های گوناگون و زوایای مختلف تصوف و سهم شعرا و نویسندگان هند و ایران در حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند مشترک دو کشور اعلام شده است.
مبادی عرفان ، تاریخچه رشد و گسترش تصوف در ایران و هند ، شاعران عارف هند و ایران ، بازتاب عرفان در آثار نویسندگان هند و ایران ، انساندوستی در تصوف ، فلسفه و عقاید ابن العربی ، نقش وحدت الوجود در فکر عرفانی ، عرفان در غزل ، سلسله‌های مختلف در تصوف ، نقش عرفان در موسیقی هند ، نفوذ صوفیان در میان بزرگان و فرمانروایان ، عشق در عرفان ، مولانا و مثنوی ، سهم منطقه‌های مختلف هند در شعر و ادب عرفانی ، سهم عرفا و صوفیان در گسترش دین اسلام و نفوذ و تاثیر خانقاه در هند از جمله محورهای مقالات و سخنرانی‌های این همایش محسوب می‌شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. نیلوفر پایدار:

    سلام خسته نباشید.من خیلی مایل هستم در همایش های مربوط به زبان و ادبیات فارسی که در هند برگزار میشود شرکت کنم.میتونید راهنمایی کنید.با تشکر

  2. فرهنگسرای ملل:

    با سلام و احترام .از شما دعوت میشود در همایش یک نکته از این معنی ، برگزاری ده نشست ادبی از ده شاعر برجسته ایرانی ، شرکت فرمایید .
    زمان : روزهای سه شنبه از ساعت ۱۸-۱۶ / پاییز ۹۲
    مکان پارک قیطریه تهران ./سخنران خانم رویا احمدی
    تلفن :۲۲۲۱۲۳۹۲ و ۲۲۲۰۴۴۵۳
    موضوعات همایش : مولانا –سعدی –حافظ – خیام –عطار –فردوسی – نظامی- بابا طاهر و …
    به همراه : موسیقی سنتی ،پخش کلیپ و پاور پوینت
    حضور شما را در فرهنگسرای ملل گرامی میداریم .
    ضمنا فرهنگسرای ملل در خدمت شما میباشد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.