همراهی خانه با مدرسه

جام جم آنلاین: بچه‌هایی که پدر و مادرشان هنگام انجام تکالیف با آنها همراه می‌شوند و علاقه خود را به این موضوع نشان می‌دهند، معمولاً در مقایسه با کسانی که به​تنهایی و بدون نظارت پدر و مادر درس می‌خوانند موفق‌ترند؛ چراکه این بچه‌ها تصور می‌کنند کاری که انجام می‌دهند از نظر پدر و مادرشان هم مفید و ارزشمند است.

البته، همکاری در انجام تکالیف بچه‌ها اصلاً به این معنا نیست که پدر و مادر ساعت‌ها پشت میز کودک بنشینند و همراه با او درس بخوانند بلکه، پدر و مادر می‌توانند با زمان‌بندی دقیق و حساب شده و همچنین آموزش مهارت مطالعه و برنامه‌ریزی به فرزندشان کمک کنند و به او نشان دهند که همراهش هستند.

علاوه بر این، زمانی که کودک برای حل مساله‌ای دشوار به مشکل برخورده است نیز والدین نباید او را تنها بگذارند البته این همراهی و مشارکت می‌تواند بسادگی تشویق‌کردن کودک برای چند دقیقه‌ استراحت هم باشد بنابراین تصور نکنید همراه شدن با کودک​ دشوار است و شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

شیوه‌های ساده‌ای وجود دارد که به پدر و مادرها کمک می‌کند در این روزها به فرزندشان نشان دهند که همیشه همراه او هستند و پیشرفت او برایشان مهم است:

ـ معلم‌ها را بشناسید. حتماً با معلم‌های فرزندتان آشنا شوید و بدانید هدف آنها در این سال تحصیلی چیست و به دنبال چه نکاتی هستند. در برنامه‌های مدرسه مانند جلسات اولیا و مربیان شرکت کنید تا هر چه بهتر با معلمان و نحوه کارشان آشنا شوید. همچنین باید از معلم کودک به طور خاص و دقیق بپرسید برنامه‌اش برای تعیین تکالیف مدرسه چیست و شما چطور می‌توانید در این کار به دانش‌آموز کمک کنید.

ـ مکانی مناسب برای درس خواندن کودک فراهم کنید. او باید در فضایی تکالیفش را انجام دهد که به اندازه کافی روشن بوده و همچنین تمام وسایل مورد نیازش نیز در دسترس باشد؛ دفتر، کتاب، مداد، خودکار، کاغذ، خط‌کش و… همگی باید نزدیک دانش‌آموز باشد.

ـ برنامه مشخصی برای ساعت‌های مطالعه او تنظیم کنید. بعضی بچه‌ها بعدازظهر بهتر درس می‌خوانند و زمانی که پس از بازی و صرف میان‌وعده مشغول درس‌هایشان شوند، نتیجه بهتری می‌گیرند؛ در حالی که گروهی هم ترجیح می‌دهند بلافاصله پس از رسیدن به خانه کارهایشان را تمام کنند. البته عده‌ای از دانش‌آموزان هم انجام تکالیف را تا پس از صرف شام به تعویق می‌اندازند که هر یک از این موارد باید با برنامه‌ریزی خاصی مشخص شود.

ـ در برنامه‌ریزی​ کمک‌شان کنید. شب‌هایی که بچه‌ها تکالیف زیادی دارند و باید ساعت‌ها درس بخوانند، آنها را تشویق کنید کارهایشان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند. حتی اگر لازم است​ برای همان شب خاص برنامه‌ای تنظیم کنید و در صورت امکان، به ازای هر یک ساعت درس خواندن، ۱۵ دقیقه برای استراحت او در نظر بگیرید.

ـ عواملی را که باعث می‌شود تمرکز کودک به هم بخورد​ تا حدامکان محدود کنید. یعنی زمانی که او مشغول درس‌خواندن است، تلویزیون باید خاموش باشد و سایر کارها هم با حداقل سر و صدا انجام شود تا او براحتی بتواند تمرکز کرده و درسش را بخواند.

ـ مطمئن شوید کودک کار خودش را انجام می‌دهد. اگر بچه‌ها به موضوعات مختلف فکر نکنند و اشتباهات خاص خودشان را نداشته باشند، بخوبی هم نمی‌توانند مطالب درسی را درک کرده و موضوع را متوجه شوند. بنابراین شما هم فقط باید به آنها مواردی را پیشنهاد دهید و کمک کنید تا شیوه‌های صحیح یادگیری را بیاموزند؛ ولی هیچ وقت فراموش نکنید یادگرفتن موضوعات درسی، وظیفه دانش‌آموز است.

ـ الگوی خوبی برای کودک باشید. بچه‌ها همیشه نمونه‌هایی را که در زندگی واقعی می‌بینند بهتر از نصیحت‌ها و اندرزهای والدین می‌پذیرند و به آن باور دارند؛ بنابراین خوب است شما هم برای کودک الگوی موفقی در این مورد باشید؛ کسی که هم‌ مطالعه می‌کند، هم وظایفش را در محل کار بخوبی پیش می‌برد و هم در زندگی خانوادگی‌اش موفق است.

ـ او را تشویق کنید. برای هر کاری که کودک با موفقیت انجام می‌دهد، رضایت خود را نشان دهید و از او قدردانی کنید؛ مثلاً می‌توانید کاردستی‌هایش را روی یخچال خانه بچسبانید یا این‌که موفقیت‌های تحصیلی‌اش را به سایر اعضای خانواده، دوستان و آشنایان اطلاع دهید.

اگر با همه این کارها، باز هم کودک برای انجام تکالیف مدرسه‌اش مشکل داشت، بهتر است با معلم او صحبت کنید تا علت اصلی مشکل مشخص شود بعضی بچه‌ها از تخته دور هستند و نمی‌توانند بخوبی آنچه را معلم می‌نویسد ببینند، گروهی از اختلالات یادگیری رنج می‌برند و… بنابراین خوب است از همان روزهای اول به فکر حل این مشکلات باشید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)

kidshealth.org


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.