همکاری های علمی ایران و ترکیه گسترش می یابد

جام جم آنلاین: کامران دانشجو وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دیدار با عمر دینچر وزیر آموزش ملی ترکیه گفت: همکاری های ایران و ترکیه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی توسعه مناسبی داشته و در حوزه های آموزشی ، علمی و فناوری نیز باید گسترش یابد .

 به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،  دانشجو در این دیدار با اشاره به اشتراکات  دینی ، تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه اظهار داشت: کشور ما در سال های اخیر در بعد فناوری پیشرفت جهشی داشته و ما می توانیم در این حوزه با انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک ، ارتباط بین دانشگاه های دو کشور را تقویت کنیم .

 وی با اشاره به افزایش همکاری دانشگاهیان کشورمان با بخش صنعت و حوزه کاربرد افزود : در بعد مسائل علمی تلاش می کنیم که دانش را بومی کنیم مثلا هم اکنون در کشور ما دانش هسته ای صلح آمیز کاملا بومی شده ، به نحوی که دیگر کسی نمی تواند جلوی رشد آن را بگیرد.

 وزیر علوم در ادامه به بیان پیشرفت های کشورمان در زمینه های نانو، هوافضا و پرتاب ماهواره و تولید کامپوزیت پرداخت و گفت: اگر این زمینه  همکاری بین دانشگاه های ایران و ترکیه صورت گیرد، قطعا هر دو کشور بهره برداری مناسبی از نتایج تحقیقات مشترک در این زمینه های علمی کسب خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم مراودات علمی و تبادل استاد و دانشجو بصورت بورسیه بین دانشگاهیان ایران و ترکیه اظهار داشت : دانشگاه ها ی دو کشور می توانند درخصوص آموزش زبان فارسی و ایجاد کرسی زبان فارسی و همچنین آموزش زبان ترکی استانبولی و ایجاد کرسی زبان ترکی استانبولی همکاری های بیشتری  با یکدیگر داشته باشند.

در این دیدار عمر دینچر وزیر آموزش ملی ترکیه نیز با اذعان به پیشرفت شایان توجه ایران در زمینه های دانش های بنیادی ، مشترکات دینی ، فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و ترکیه را بی نظیر خواند و گفت: روابط بین دو کشور ایران و ترکیه در ۶۰۰ سال اخیر همواره بدون مشکل و رو به پیشرفت بوده و این وظیفه ما مسئولان است که این روابط را در همه زمینه ها ارتقاء دهیم .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.