همیشه رئیس مقصر نیست

سلامت > عمومی
شاید کارمندانی که در محیط کارشان دچار تنش هستند و مدیر‌شان را مسئول اضطراب‌شان می‌دانند، لازم باشد در این نظر خود تجدید نظر کنند، چون یک بررسی جدید پای ژنتیک را به میان می‌کشد.

به گزارش لایو ساینس پژوهشی که بوسیله تیموتی جاج، استاد مدیریت در کالج بازرگانی مندوزا در دانشگاه نوتردام انجام شد، نشان داد که استرس کاری، رضایت شغلی و مشکلات سلامت ناشی از استرس بالا بیشتر از حدی که اغلب افراد فکر می‌کنند، به ژن‌ها مربوط است.

جاج به بررسی حدود ۶۰۰ دوقلوی همسان و ناهمسان پرداخت که باهم یا جدا ازهم بزرگ شده بودند. او دریافت که بزرگ شدن این دوقلوها در محیط مشابه اثر چندانی بر شخصیت، استرس و سلامت آنها نگذاشته است. اما در مقابل معلوم شد که وجود ژن‌های مشترک نسبت به محیط مشترک از این لحاظ چهار برابر مهم‌تر هستند.

به عنوان مثال به گفته جاج دو کارمندی که در یک شرکت مشابه کار می‌کنند، ممکن است میزان‌های متفاوتی از استرس را گزارش کنند. اما این امر لزوما به معنای ان نیست که شغل یکی از این دو به طور عینی بیشتر استرس‌زا است.

جاج می‌گوید: “بررسی ما بیانگر تاثیر قوی وراثت بر میزان استرس کاری و پیامد این استرس است. به عبارت دیگر استرس فرد بیش از آنکه به خصوصیات عینی محیط کار مربوط باشد، به “رمز” ژنتیکی او مربوط می‌شود.”

این پژوهش نشان می‌دهد که افرادی که می‌خواهند استرس را در زندگی‌شان کاهش دهند نباید فکر کنند که تغییر دادن شغل‌ مشکل‌شان را حل می‌کند، و پیش از آن باید مستعدبودن‌شان به استرس را بپذیرند.  به گفته جاج البته این یافته به معنای آن نیست که این کارمندان نباید از شغل‌های پراسترس اجتناب کنند.

او می‌گوید: “ما نباید گمان کنیم که ذهن‌مان “لوحی سفید” است و بنابراین تاجایی که به استرس مربوط است، نباید درباره تاثیر تغییر محیط کاری بیش از حد خوش‌بین باشیم.”

نتایج این بررس در جورنال “رفتار سازمانی و روندهای تصمیم‌گیری انسانی” منتشر شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.