هنرنمایی ژاوی در یورو

جام جم آنلاین: در ادامه معرفی تیم‌های حاضر در گروه «C» مسابقات یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم ملی فوتبال اسپانیا قهرمان دوره قبل این رقابت‌ها می‌پردازیم.

تیم ملی فوتبال اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی و همچنین قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ یکی از مدعیان اصلی فتح یورو ۲۰۱۲ است. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان اول جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی اسپانیا در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «I» با تیم‌های جمهوری چک، اسکاتلند، لیتوانی و لیختن اشتاین همگروه بود.

اسپانیا با رکورد ۱۰۰% برد در دیدارهای مرحله مقدماتی به رقابتهای یورو۲۰۱۲ صعود کرد.

صعود «لا فوریا روخا» با کسب ۸ پیروزی که شش تای آنها با بردی با بیش از یک گل اختلاف بود، رقم خورد. برترین نمایش آنها در دیدار با اسکاتلند در «همپدن پارک» بود که در ابتدا ۰-۲ از حریف جلو بودند و بعد بازی به تساوی ۲-۲ کشیده شد و در نهایت گل فرناندو یورنته در ده دقیقه به پایان بازی، سه امتیاز این مسابقه را به حساب ماتادورها واریز کرد.

مصاف شاگردان دل بوسکه مقابل جمهوری چک در گرانادای اسپانیا هم تنها باری بود که بازیکنان اسپانیا در یک دیدار مرحله مقدماتی از حریفشان عقب افتادند.

نتایج مسابقات انتخابی اسپانیا به شرح زیر است:

لیختن اشتاین صفر-۴ اسپانیا

اسپانیا ۳-۱ لیتوانی

اسکاتلند ۲-۳ اسپانیا

اسپانیا ۲-۱ جمهوری چک

لیتوانی ۱-۳ اسپانیا

اسپانیا ۶-صفر لیختن اشتاین

جمهوری چک صفر-۲ اسپانیا

اسپانیا ۳-۱ اسکاتلند

رده‌بندی گروه «I» مسابقات انتخابی:

۱- اسپانیا ۲۴ امتیاز

۲- جمهوری چک ۱۳ امتیاز

۳- اسکاتلند ۱۱ امتیاز

۴- لیتوانی ۵ امتیاز

۵- لیختن اشتاین ۴ امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

اسپانیا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۱۹۶۴ توانسته در این رقابت‌ها به قهرمانی برسد. در سال ۱۹۶۴ آنها توانستند در خاک خود ، در دیدار فینال با نتیجه ۲-۱ از سد شوروی عبور کنند و قهرمان شوند. اسپانیایی‌ها دریورو ۲۰۰۸ هم که بصورت مشترک در اتریش و سوئیس برگزار می‌شد، به قهرمانی رسیدند و مبدل به دومین تیم پرافتخار در این تورنمنت در کنار فرانسه شدند. اکنون تنها آلمان با سه قهرمانی در رقابت‌های یورو، بالاتر از اسپانیا و فرانسه قرار دارد.

شاگردان دل بوسکه، سومین تیمی (بعد از آلمان و فرانسه) هستند که به صورت همزمان عنوان قهرمانی دنیا و یوورو را یدک می‌کشند. اسپانیایی‌ها در تورنمنت اوکراین – لهستان به دنبال آن هستند که اولین کشور اروپایی لقب بگیرند که از عنوان قهرمانی‌اش در رقابت‌های یورو دفاع کرده است.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

۱۹۶۰- یک شانزدهم نهایی
۱۹۶۴- قهرمان
۱۹۶۸- یک چهارم نهایی
۱۹۷۲- صعود نکرد
۱۹۷۶- یک چهارم نهایی
۱۹۸۰- مرحله گروهی
۱۹۸۴- نایب قهرمان
۱۹۸۸- مرحله گروهی
۱۹۹۲- صعود نکرد
۱۹۹۶- یک چهارم نهایی
۲۰۰۰- یک چهارم نهایی
۲۰۰۴- مرحله گروهی
۲۰۰۸- قهرمان
۲۰۱۲- ؟

داوید ویا بازیکن این تیم با زدن ۵۱ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال اسپانیا است که مسابقات یورو ۲۰۱۲ را به دلیل مصدومیت از دست داده است و ایکر کاسیاس دروازه‌بان مشهور این تیم نیز با ۱۲۷ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

اسپانیا در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «C» این مسابقات با تیم‌های ایتالیا، جمهوری ایرلند و کرواسی همگروه است. تقابل قهرمان‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ در این گروه از جذابیت‌های خاص خودش برخوردار است.

برنامه بازی‌های اسپانیا در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۱ خرداد: اسپانیا– ایتالیا، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در گدانسک لهستان

۲۵ خرداد: اسپانیا – جمهوری ایرلند، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در گدانسک لهستان

۲۹ خرداد: کرواسی – اسپانیا، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در گدانسک لهستان

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: ویسنته دل بوسکه

دل بوسکه با شروع خوبی که با اسپانیا داشت، موفق‌ترین مربی تاریخ تیم ملی این کشور لقب گرفت. دل بوسکه کارش را با ۱۳ برد شروع کرد.

در ۱۸ بازی مرحله مقدماتی رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو۲۰۱۲، تیم دل بوسکه به ۱۸ برد دست یافت. او تنها ۲ بار شاهد شکست خوردن تیمش در دیدارهای رسمی بوده: یکی شکست مقابل تیم ملی آمریکا در جام کنفدراسیونهای سال ۲۰۰۹ و دیگری شکست مقابل سوئیس دراولین دیدار تیم ملی اسپانیا در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰٫

در ۵۰ دیداری که دل بوسکه روی نیمکت مربیگری تیم ملی اسپانیا قرار گرفته، تیم او به ۴۲ برد دست یافته، به دو تساوی رسیده و در ۶ بازی شکست خورده. این تیم زیر نظر دل بوسکه ۱۲۳ گل زده و تنها ۴۰ گل دریافت کرده است.

کاپیتان: ایکر کاسیاس

کاسیاس بازوبند کاپیتانی تیم ملی اسپانیا را از رائول به ارث برد و همچنان کاپیتان ماتادورهاست تا اولین دروازه‌بانی لقب بگیرد که در رقابتهای یورو، به عنوان کاپیتان اسپانیا جام قهرمانی را بالای سربرد. دو سال بعد ودر رقابتهای جام جهانی هم کاسیاس سومین دروازه‌بانی لقب گرفت که جام قهرمانی جام جهانی را در دست گرفته است.

دروازه‌بان رئال، اکنون این افتخار را دارد که پرحضورترین بازیکن در تیم ملی اسپانیا نامیده شود. او اخیرا با انجام ۱۲۷مین بازی ملی اش، رکورد ۱۲۶ بازی ملی آندونی زوبی زارتا را پشت سرگذاشت. به علاوه رکورد بهترین دروازه‌بان تاریخ تیم ملی اسپانیا که در بیشترین دقایق دروازه‌اش را بسته نگاه داشته را نیز در اختیار گرفت.

بازیکن ستاره: ژاوی هرناندز

ستاره باشگاه بارسلونا توان بالایی دارد. دید بالای او، قدرت پاسهای دقیق او، کنترل توپ و توانایی بالایش در پیدا کردن فضاهای خالی برای ارسال دقیق‌ترین پاسها. خیلی‌ها ژاوی را چه در تیم ملی اسپانیا و چه در تیم باشگاهی‌اش یک پدیده می دانند  و نمایش خیره کننده او در ترکیب تیم ملی اسپانیا در رقابتهای یورو ۲۰۰۸ بود که باعث شد تا او برترین بازیکن تورنمنت لقب بگیرد.

ژاوی یکی از باثبات ترین بازیکنان دنیا بوده و سال ۲۰۰۸ ، به عنوان پنجمین بازیکن برتر دنیا در مراسم اهدای توپ طلای ۲۰۰۸ برگزیده شد، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ هم در رده سوم قرار گرفت.

پدیده جوان: تیاگو آلکانتارا

ستاره جوان باشگاه بارسلونا در آگوست ۲۰۱۱ برای اولین بار به تیم ملی اسپانیا دعوت شد. این درحالی است که تنها دو ماه قبل از آن ، آلکانتارا با درخشش در تیم زیر ۲۱ ساله های اسپانیا، در قهرمانی این تیم موثر بود و در بازی فینال برترین بازیکن میدان و در کل بهترین بازیکن تورنمنت شناخته شد.

سبک بازی تیاگو شباهت‌های زیادی به ژاوی دارد؛ البته او برزیلی تبار است و این نیز در فوتبال او محسوس است. رقابتهای یورو۲۰۱۲ فرصت خوبی برای تیاگو است تا توانایی هایش را به نمایش بگذارد. چرا که این اولین تورنمنتی است که تیاگو با تیم بزرگسالان اسپانیا در آن شرکت خواهد کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.