هواپیماهای جنگی جنگ دوم جهانی در میانمار از زیر خاک بیرون آورده می شود

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی ۲۷ / ۰۷ /
بر اساس یک توافقنامه دهها هواپیمای جنگی متعلق به دوران جنگ دوم جهانی از جمله جنگنده های اسپیت فایر در میانمار از زیر خاک بیرون آورده خواهد شد.
این توافقنامه برای آغاز عملیات حفاری بین دیوید کانول از مسئولان وزارت حمل و نقل میانمار و هتو هتو زاو بازرگان میانماری روز چهارشنبه در نایپیداو امضا شد.
این هواپیماها به صورت دست نخورده درون صندوقهایی توسط استعمارگران انگلیسی زیر خاک مدفون شده بودند تا به هیچ قیمتی به دست نیروهای دشمن نیفتند.
هتو هتو زاو بازرگان میانماری که از دست اندرکاران این برنامه به شمار می رود گفت : «‌ ما امیدواریم در حدود شصت هواپیمای جنگی را از زیر زمین پیدا کنیم.»
وی افزود :« ما می خواهیم ضمن تقویت روابطمان با انگلیس میلیونها نفر از مردم دنیا که دوست دارند جنگنده های اسپیت فایر را ببینند خوشحال کنیم.»
بر مبنای تحقیقات انجام شده پیش بینی می شود گروه دست اندرکار این طرح برای پیدا کردن این هواپیماهای جنگی سه مکان را در رانگون ، ایالت کاچین و ماندالای حفاری کنند.
تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نتیجه یک دوره ده ساله تلاش دیوید کانول کشاورز انگلیسی است که تلاش کرد بقایای دوران استعمار انگلیس را با کمک فناوری رادار در میانمار پیدا کند.
وی اوایل امسال به روزنامه دیلی تلگراف گفته بود :« اسپیت فایرها هواپیماهای فوق العاده ای هستند.»
به نظر می رسد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سفری که اوایل امسال به میانمار انجام داد درباره این موضوع با تین سین رئیس جمهوری میانمار صحبت کرده است.
سخنگوی سفارت انگلیس در رانگون نیز گفت این توافقنامه مرحله مهمی در جهت کشف ،‌ محافظت و قرار دادن این هواپیماها
در نمایشگاه و شاید حتی نمایش دادن برخی از آنها در آسمان انگلیس در آینده به شمار می رود.
۱۴۷/۱۰۶


IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.