هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب مخصوص این روزها

گردآوری توسط گروه سلامت ممتازنیوز

هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب

با سرد شدن و ایجاد وارونگی هوا هر روز بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیریم. اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشکل بتوان از اثرات مضرش در امان ماند ولی در مورد میزانی از آلودگی که در اوقات عادی و در همه شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد، می‌شود با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

شاید شما هم شنیده‌اید که می گویند باید شیر و ماست زیاد بخوریم تا اثرات این همه سربی که از طریق هوای آلوده وارد بدنمان می‌شود، خنثی شود. اما این حرف چقدر صحت دارد و اصلا تغذیه با اثرات آلودگی هوا ارتباطی دارد یا نه؟ …

برای کم شدن مضرات آلودگی هوا مصرف غذاهایی شامل ویتامین Eو ویتامین D را پیشنهاد می‌کنیم. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند. ویتامین E را در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز می‌توانید مصرف کنید. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

 

البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید. علاوه بر این ویتامین ها مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند را توصیه می کنیم. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

 هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب

توجه داشته باشید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند، بیشتر در معرض آسیب‌های آلاینده‌ها، به ویژه سرب قرار می‌گیرند. برای همین توصیه می‌کنیم کلسیم زیادی مصرف کنید. زمانی که بدنتان به میزان کافی آهن و کلسیم داشته باشد کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. ماده معدنی روی (zinc)یکی از این مواد موثر کاهنده آلودگی بر بدن است.

 هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب

انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند. مردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود مواجه بودند که یکی از مهمترین این عوامل اسید فیتیک ( فیتات ) موجود در غلات است. نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم ، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً می بایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.

 هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب

در این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد. مطالعات نشان داده که مصرف شیر تاثیرات مضر آلودگی هوا بر بدن را کاهش می دهد. در بدن انسان باکترهای مفیدی وجود دارند که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند. هر وقت میزان باکتری های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیر به دلیل دارا بودن ماده ای فعال به نام ” پتوبیوتیک “، سطح این باکتری های مفید را در روده انسان تعادل می بخشد.

 هوای آلوده و رژیم غذایی مناسب

کاهش یا افزایش فلور طبیعی ( باکتری های مفید ) روده به صورت اسهال و یا یبوست بروز می کند، که درهر دو حالت برای سلامتی بدن مضر است. توصیه می‌شود دوغ و ماست های ” پتوبیوتیک ” مصرف کنید. ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده کمک کند. پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها ومیوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

منبع : لیدیز

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


تغذیه سالم Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.