هیچ شامپویی به مو ویتامین نمی رساند

جام جم آنلاین: این روزها شامپوهای سر در انواع مختلف و با رنگ، اسانس و خواص متفاوت عرضه می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند که شامپوهای گیاهی یا ویتامینه بر انواع شیمیایی ارجح است.

در حالی که تاثیر واقعی شامپو چیزی جز شوینده‌ای که می‌تواند میکروب، چربی، گرد و غبار و پوسته‌های سر را بخوبی از بین ببرد و موها را تمیز کند، نیست؛ پس اصلی‌ترین کاری که شامپو انجام می‌دهد، شویندگی است.

شامپو به‌عنوان شوینده‌ای که میزان اسیدیته آن با پوست ما سازگار است، بهترین شوینده موهای کثیف تلقی می‌شود، اما همین ماده شوینده اگر متناسب با جنس موهای هر فرد انتخاب نشود، می‌تواند به خشک شدن و کدر شدن موها منجر شود.

دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: شامپوها از نظر خواص اضافه‌ای که به آنها نسبت داده می‌شود، هیچ تفاوتی با هم ندارد و اضافه کردن خواصی چون ویتامین‌ها یا عصاره گیاهان به آنها چیزی جز تبلیغات غیرواقعی نیست.

چه شامپویی انتخاب کنیم؟

متخصصان پوست و مو در تعریف شامپوی مناسب چنین می‌گویند: شامپوی خوب شامپویی است که موهای سر را بدون ایجاد خشکی، شکنندگی و کدر شدن تمیز کند. شامپوی خوب، شامپوی متناسب با جنس موی شماست، اما شامپو نه خون‌رسانی می‌کند و نه به مو ویتامین و املاح می‌رساند، اینها جز باورهای غلطی نیست که میان مردم به اشتباه رواج یافته است.

دکتر داوودی نیز در تایید این مساله می‌افزاید: در انتخاب شامپو باید به جنس موهایتان توجه کنید. اگر موهایتان چرب است و ظرف یک روز حالت روغنی و چسبنده پیدا می‌کند، باید از شامپوهای مناسب با موهای چرب استفاده کنید و اگر هم موهایتان خشک است باید از شامپوهای ملایم مخصوص موهای خشک استفاده کنید.

اگر موهایتان شوره دارد، می‌توانید از شامپوی ضد شوره استفاده کنید؛ شامپوی ضدشوره مثل شامپوی مخصوص موهای چرب است، اما قدرت اثرگذاری بیشتری دارد.

به گفته متخصصان پوست و مو، هیچ شامپویی به رویش مو منجر نمی‌شود، همچنین شامپو قادر به رساندن ویتامین و پروتئین به پوست سر و ریشه موها نیست.

شامپوها خواص مشابه دارد

بنابراین شامپوها برخلاف خواصی که به آنها نسبت داده می‌شود، با هم تفاوت ندارد. دکتر داوودی در این باره اضافه می‌کند: شامپوهای ویتامینه قادر به انتقال ویتامین‌ها به ریشه موها نیست، چراکه مولکول‌های ویتامین درشت و از منافذ طبیعی پوست سر قابل جذب است. ویتامین‌ها تنها از طریق داروهای خوراکی و تزریقی قابلیت انتقال به ریشه موها را دارد.

این متخصص پوست تاکید می‌کند: عصاره گیاهانی که در شامپوها به‌کار گرفته می‌شود، طی مراحل فرآوری شامپو در کارخانه تحت حرارت زیادی قرار می‌گیرد و از بین می‌رود. به همین دلیل برتری شامپوهای گیاهی بر شیمیایی به‌دلیل داشتن خواص طبیعی گیاهان از نظر علمی واقعیت ندارد.

شامپو، ضدریزش مو نیست

برخلاف باور بسیاری از افراد ریزش مو نه وابسته به شامپوست و نه با استفاده از شامپوهای ضدریزش، کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر داوودی، ریزش مو روندی است که طی یک یا دو ماه تحت تاثیر عوامل هورمونی، دارویی، برخی بیماری‌ها یا عوامل عصبی اتفاق می‌افتد و ربطی به استفاده از شامپو ندارد. البته استفاده از شامپوی غیرمتناسب با جنس مو می‌تواند به ساقه مو آسیب بزند و آن را کدر، خشک و بدحالت کند.

وی تاکید می‌کند: کرم‌ها و ماسک‌های تقویت‌کننده مو نیز نمی‌تواند تاثیری بر کاهش ریزش مو داشته باشد. اما استفاده از آنها می‌تواند به ترمیم موهای آسیب‌دیده ناشی از رنگ، فر و مش منجر شود و به ظاهر موها رنگ و شادابی طبیعی ببخشد.

نکته مهم‌تر آن‌که نرم‌کننده‌ها برخلاف باور بسیاری به ریزش موها منجر نمی‌شود و استفاده از آنها به کسانی که موهای خشک دارند، توصیه می‌شود.

هر روز به موهایتان شامپو بزنید

میزان شست‌وشوی سر هم به میزان تعریق فرد، چربی سر، مجاورت با آفتاب، استرس، نوع فصل و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.

متخصصان پوست بر این اساس به کسانی که موهای چرب دارند، توصیه می‌کنند هر روز موهای خود را با شامپو بشویند اما کسانی که موهای خشک دارند می‌توانند حتی هفته‌ای یک بار موهایشان را با شامپو بشویند.

دکتر داوودی می‌گوید: تا زمانی که از شامپویی که استفاده می‌کنید رضایت دارید، یعنی موهایتان از رنگ و حالت مطلوب برخوردار است نیازی به تعویض شامپو ندارید.

بنابراین چیزی به عنوان بهترین شامپو وجود ندارد. مهم آن است که یک شامپو اثر پاک‌کنندگی رضایت‌بخشی داشته باشد و متناسب با جنس موی شما انتخاب شود.

پونه شیرازی -‌ گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.