هیچ قدرتی حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد/ رسیدگی به اعمال جنایتکاران را در صدر وظایف دولت وحدت ملی سوریه

۱۱م دیماه ،

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد و سوریه در تمام امور، انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی باید مستقل عمل کند.

حسین شیخ الاسلام  در گفتگو با خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، در ارتباط با طرح شش ماده‌ای ایران و سوریه گفت: این طرح جامعی است که با سیاست خارجی و قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین بین‌المللی و عرف سازمان بین‌الملل نیز سنخیت دارد.

وی در ادامه در باره این طرح شش‌ماده‌ای تصریح کرد: با پیاده شدن این مهم خشونت را متوقف می‌شود و با این اصل کلی گفتگو برای رسیدن به توافق سوری- سوری آغاز می‌شود و این توافق بر سر چگونگی آرمان‌های مردم در آینده سوریه تعیین کننده خواهد بود.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس همچنین رسیدن به آرمان‌های مردم در سوریه را بدون حق انتخاب برای مردم امکان پذیر ندانست و بیان کرد: مردم سالاری با انتخابات آزاد و حضور مردم پای صندوق‌های رای صورت می‌گیرد و این مهم از طریق مجلس موسسان در سوریه متجلی خواهد شد که باید براساس قانون اساسی در این کشور پیاده شود.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: ‌انتخابات صحیح نیاز به ساختار نظارتی و اطمینان بخش مانند حکومت وحدت ملی دارد که همه اشخاص در آن نقش اساسی داشته باشند و این امر از گفتگو در میان تمام اقشار مردم حاصل می‌شود.

وی پس از تحقق دولت وحدت ملی در سوریه رسیدگی به اعمال جنایتکاران را در صدر وظایف دولت دانست و اظهار داشت: تمام آواره‌ها باید به مناطق زندگی خود بازگردند و تمام جنایتکاران نیز باید به جرایم ارتکابی خویش محاکمه شوند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی سوریه را سبب بحران در این کشور دانست و اظهار داشت: هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد و سوریه در تمام امور، انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی باید مستقل عمل کند.

شیخ الاسلام در پایان خواهان حضور گسترده‌‌تر پارلمان کشورهای مختلف در حمایت از سوریه شد و خاطر نشان کرد: پارلمان ایران باید حضور پر رنگ‌تری پیرامون این امر داشته باشد چراکه نهایت این موضوع به مردم سالاری سوری منتج خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.