هیئت پارلمانی اروپا رفتاری خارج از عرف دبپلماتیک انجام داد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دیدار با فعالین فتنه ۸۸ برای بهره‌برداری تبلیغاتی و سیاسی انجام شد/

هیئت پارلمانی اروپا در جریان سفر به تهران با دو تن از فعالین فتنه ۸۸ دیدار کرد؛ دیداری که از چشم نمایندگان مجلس و بسیاری از صاحبنظران مسائل دیپلماتیک دور نماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در تاریخ ۲۲ آذرماه هیئت پارلمانی اروپایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و پارلمانی وارد تهران شد.

در این سفر مسائلی صورت گرفت که با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات دولتی مواجه شد.

این هیئت در روز اول حضور خود در تهران با حضور درمحل سفارت یونان با “نسرین ستوده” و “جعفر پناهی” از فعالین فتنه ۸۸ دیدار داشتند که این مسئله به نوعی شائبه‌هایی را به دنبال داشت که چگونه سفری دیپلماتیک می‌تواند از مسیر خود خارج شده و به زیر پا گذاشتن قوانین منجر شود.
 
بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه اول دی‌ماه)، با بیان اینکه سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران بدون هیچ پیش شرطی بوده است، گفت: کاری که از طرف هیئت پارلمانی اروپا انجام شد کار سبک و بدی بود و اگر کسی میهمان جایی است، باید برنامه خود را هماهنگ کند و اینکه پنهانی به جایی بروند کار بسیار سخیفی است، اگر آن‌ها می‌خواستند ملاقاتی داشته باشند، باید به اطلاع ما می‌رساندند، یا ما قبول می‌کردیم یا قبول نمی‌کردیم، ولی عقل حکم می‌کرد که احترام رفتار دیپلماتیک خودشان را خودشان رعایت کنند.
 
رئیس قوه مقننه خطاب به نمایندگان تصریح کرد: آن‌ها کار غلطی کردند، اما اینکه برگشتند و فوری این مسئله را علنی کردند، دنبال هیاهو بوده و می‌خواهند از آن بهره تبلیغاتی ببرند، شما به اندازه‌ای که این موضوع ارزش دارد به آن توجه کنید، کار بی‌ارزشی کردند، ما که نباید در دام آن‌ها بیفتیم، آن‌ها می‌خواهند سر و صدا کنند، پس ما هم هیزم آن را زیاد کنیم.   
 
همچنین در همین رابطه و در همین جلسه کاظم جلالی رئیس روابط ایران در پارلمان اروپا گفت: هیئت پارلمانی اروپا آخرین بار حدود ۶ سال پیش به ایران سفر کرده بودند و در این سفر تعیین شد که هر ساله یک سفر رفت و برگشت با آن‌ها صورت گیرد.   
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که پارلمان اتحادیه اروپا یک کمیته روابط خاص برای رابطه با جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده است که این نشان‌دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای آن‌هاست.   
 
جلالی اظهار داشت: سرانجام در بهمن ماه سال گذشته قرار شد که این هیئت پارلمانی به ایران سفر کند، هر بار که این هیئت قصد سفر به ایران را می‌کردند صهیونیست‌ها و نمایندگان افراطی کنگره آمریکا با این سفر مخالفت می‌کردند.   
 
این نماینده مجلس گفت: اتحادیه اروپا به خاطر خلأ حضور ما جولانگاه حضور منافقان شده و ضد انقلاب و اپوزسیون مرتب در پارلمان اروپا حضور دارند و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران حضورش در پارلمان اروپا کم است.   
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: هیئت پارلمان اروپایی در روز اول سفر خود به ایران که برنامه در اختیار آن‌ها بود به سفارت یونان رفتند و سفارت یونان در حال حاضر رئیس دوره‌ای پارلمان اروپاست، به همین دلیل همه سفرای اروپایی را دعوت کردند تا برنامه‌های این هیئت پارلمانی طراحی شود که در این جلسه ملاقات‌های غیردیپلماتیک نیز صورت گرفت، این عمل یک اقدام خارج از عرف دیپلماتیک بود و مورد پذیرش نیست، مجلس شورای اسلامی همه اقدامات را برای برطرف کردن شبهات انجام داد و در این زمینه کوتاهی نکرده است.    
 
همچنین “حجت‌الاسلام حمید رسایی” نماینده مردم تهران در مجلس، در تذکر آئین‌نامه‌ای در صحن علنی دیروز مجلس، با اشاره به سفر هیئت پارلمانی اروپایی به تهران، گفت: پس از اینکه هیئت پارلمانی اروپایی به ایران آمدند، ملاقات‌هایی را انجام دادند که خلاف عرف سیاسی بود.   
 
وی تاکید کرد: سگ زرد برادر شغال است. اتحادیه اروپا برای ما با آمریکا فرقی ندارد چرا که آن‌ها به دنبال لطمه‌‌زنی به منافع مردم ایران هستند، هرچند که ما سعی می‌کنیم با همه روابط دیپلماتیک دوجانبه داشته باشیم.   
 
عضو کمیسیون گفت: هیئت پارلمانی به ایران آمد، علی‌رغم اینکه پیش از این تاکید شده بود که جمهوری اسلامی ایران هیچ پیشرفتی را نمی‌پذیرد، ولی با این وجود نمایندگان اتحادیه اروپا با دوتن از فتنه گران دیدار کردند.   
 
رسایی ادامه داد: ملاقات فتنه‌گران با هیئت پارلمانی نشان دهنده آن است که این‌ها وطن فروشند، چرا که اگر اینگونه نبود آن‌ها در یک سفارتخانه خارجی با کسانی که ملت و کشور ما را تحریم کرده‌اند، ملاقات نمی‌کردند.
 
نماینده تهران در مجلس گفت: سوال دیگر من این است چرا پس از اینکه این هیئت چنین ملاقاتی را انجام داد، ملاقات‌های دیگر آن‌ها لغو نشد، با همه آنکه بنده نسبت به مواضع قاطعانه رئیس مجلس در سیاست خارجی عزتمندانه است، ولی این هیئت پس از ملاقات خود با فتنه‌گران با رئیس مجلس نیز دیدار کردند، چرا چنین اقدامی صورت گرفته است، چرا برنامه‌ریزان چنین ملاقاتی را لغو نکردند؟  

در همین راستا نیز محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی این ستاد اظهار داشت: این کار خلاف عرف دیپلماتیک است و شاید از لحاظ قوانین ما هم نوعی تخلف قانونی باشد چرا که یکی از ملاقات شوندگان دارای محکومیت معلق است و احیانا هماهنگی با قاضی اجرای احکام ضروری بوده است. اما در عین حال دادن جایزه به افرادی که در نظام اسلامی متهم شده و در جریان یک فرایند قانونی روشن و دقیق محکوم شده‌اند توهین به ملت و توهین به نظام سیاسی مدنی ما محسوب می‌شود لذا رفتار هیئت اروپایی در این قسمت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
 
وی همچنین تاکید کرد: به نظر من آقای دکتر جلالی در مطالبی که بیان فرموده‌اند مقداری شتابزدگی به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زیرا در هر صورت روال کار بر این است که مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را می‌گیرند، ارزیابی می‌کنند و نهایتا تصمیم می‌گیرند آنچه به مصلحت است انجام دهند یا خیر و کسی نمی‌تواند مجلس را به انجام کاری مجبور کند.
 
قابل ذکر است که صفر نعیمی رز سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اعلام برگزاری جلسه صبح یکشنبه ( ۱ بهمن ماه)  شورای مرکزی این فراکسیون با حضور”علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه حاشیه‌های سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وی همچنین تصریح کرد: در این راستا توضیحات مفصلی از سوی آقایان “بروجردی” رئیس کمیسیون امنیت ملی و “جلالی” رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد که این توضیحات ناظر بر آن بود، آن چه در سفارت یونان گذشت در برنامه هماهنگ شده بین مجلس و وزارت امور خارجه با هیئت پارلمانی اروپا نبود و آن چه در این سفارت اتفاق افتاده یک اقدام خلاف عرف بین‌الملل و حرکت ناپسند از طرف هیئت پارلمانی اروپایی بوده است.
 
با این تفاسیر باید گفت در سفرها و دیدارهای اینچنینی مسئولین مربوطه باید دقت و ریزبینی بیشتری به خرج دهند تا از بروز چنین ناهماهنگی‌هایی جلوگیری شده  تا دیگر شاهد بروز این چنین مسائلی نباشیم.
 
انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.