واردات تن ماهیان به کشور تا پایان سال قطع می شود

‘غلامرضا رازقی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: افزایش راندمان تولید و برداشت از دریا موجب کاهش واردات و تامین نیاز کل کشور از داخل خواهد شد و به طور حتم طی سالهای آینده شرایط صادرات این محصولات به خارج فراهم می شود.

وی ادامه داد: رویکرد برداشت تن ماهیان از آبهای بین المللی در دستور کار قرار دارد و در سال سوم اجرای برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور (سال ۹۲) نیاز تن ماهیان از برداشت داخل ، تامین خواهد شد.

وی اظهار داشت: درسال ۱۳۸۹ ، ۱۳۹ هزارتن ، تن ماهیان و سال گذشته ۱۷۰ هزار تن، تن ماهیان از دریا برداشت شده است که پیش بینی می شود این رقم امسال به بیش از ۲۰۰ هزارتن افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در این راستا در سال ۱۳۸۹ ، ۶۶ هزارتن تن ماهیان، در سال گذشته نیز ۴۴ هزارتن ، تن ماهیان به کشور وارد شده است که در تلاشیم با افزایش تولید امسال رقم واردات این محصول تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

رازقی سرانه مصرف تن ماهی را ۹٫۱ کیلو برشمرد و گفت:سال گذشته این رقم حدود ۸٫۵ کیلو بوده که پیش بینی می شود امسال سرانه مصرف تن ماهیان برای هر نفر به ۱۳٫۲ کیلو افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش فرهنگ مصرف محصولات شیلاتی در کشور پیش بینی می شود سال آینده سرانه مصرف تن ماهیان برای هر نفر به ۱۵ کیلوگرم نیز برسد.

وی به ۲۱۲ میلیون دلار ارز آوری صادرات شیلات طی سال گذشته اشاره کردو گفت: صادرات محصولات شیلاتی طی دولت های نهم و دهم نسبت به دولتهای گذشته بیش از دو برابر ارز آوری برای کشور داشته است.

رازقی تصریح کرد: طی این مدت بیشترین میزان صادرات محصولات شیلاتی مربوط به ماهیان گرمابی ازجمله کپور ماهیان بوده که به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادر شده است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی هر انچه که تولید می شود به مصرف داخل می رسد و مازاد تولید صادر می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های شیلاتی و آبزیان از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی است و رعایت بهداشت و سلامت این محصولات با جدیت در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار دارد.

اقتصام**۹۱۸۶ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۹۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.