واریته گران‌قیمت‌ترین قارچ جهان در دست تولید

واریته گران‌قیمت‌ترین قارچ جهان در دست تولید

تحقیقات اولیه برای ساخت واریته قارچ دنبلان کوهی در کشور در حال انجام است که در صورت دستیابی می‌توان این نوع قارچ کمیاب و گران‌قیمت را به تولید انبوه رساند.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: برای تولید واریته‌های قارچ کوهی دنبلان در جهاد دانشگاهی مشهد، تحقیقات اولیه آن در حال انجام است.

محمدحسین افشار افزود: دنبلان کوهی قارچی کمیاب است که در بعضی از مراتع ایران به‌صورت خودرو عمل می‌آید که در صورت تولید انبوه، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار تن قارچ از نوع دکمه‌ای در کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف قارچ در کشور حدود ۹۰۰ گرم در سال است. در حالی که متوسط مصرف سرانه در جهان ۲٫۵ کیلوگرم و در چین و آمریکا پنج کیلوگرم در سال مصرف می‌شود.

افشار ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از سرانه مصرف ۹۰۰ گرمی قارچ کشور در صنایع غذایی به‌صورت نیمه‌پخته در صنایع کنسروسازی، فرآورده‌های گوشتی و… استفاده می‌شود و سایر انواع قارچ‌های خوراکی هنوز جایگاهی در میان مصرف‌کنندگان ندارند.

وی تصریح کرد: هزینه تمام‌شده تولید قارچ بر اساس برآوردی که در چند ماه گذشته انجام شده، چهارهزار و ۵۰۰ تومان است که با توجه به بیشتر شدن هزینه‌های تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دوبرابری داشته است.

گفتنی است، قارچ کوهی دنبلان (Truffle) نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب در گونه‌های مختلف و به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است و در آشپزخانه سلطنتی چین برای تولید یک سوپ گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است، در صورت تولید انبوه قارچ دنبلان کوهی، ارزش افزوده بالایی به همراه خواهد داشت./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910722-02

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.