کشت واریته ذرت مقاوم به خشکی در زامبیا

۰۷م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، تولید واریته تازه ذرت می‌تواند تامین کننده بذر مورد نیاز کشاورزان این کشور باشد. بذرهای این واریته بعد از اینکه توسط معاون رئیس جمهور زیمباوه رونمایی شد از اوایل اوت ۲۰۱۲ (شهریور ) در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

تحقیقات برای ایجاد و معرفی این رقم از سال ۱۹۹۷ در دست اجرا بوده است. واریته تازه ذرت مناسب کشت در مناطق کم‌باران زیمباوه است که در شرایط تنش در بین سایر واریته‌های هیبرید عملکرد معنی‌دار و قابل قبولی داشته است که این امر سبب برتری این واریته برای کشت در مناطق مستعد خشکسالی می‌شود. این واریته در مقایسه با دانه‌های کوچکی که معمولاً توسط کشاورزان محلی در مناطق نیمه‌خشک کشت می‌شود، عملکرد بهتری داشته است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اعلام کرد که کشور زامبیا در حالی به جرگه کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته می‌پیوندد که ایران جایگاه درخور تحسین خود به عنوان اولین کشور اسلامی و منطقه که محصول تراریخته‌ای را در سال ۱۳۸۳ به مرحله تولید انبوه رساند از دست داده و به سبب بعضی مشکلات مدیریتی ضمن بازدارندگی در مقابل تولید ملی محصولات تراریخته سالیانه اقدام به واردات میلیاردها دلار محصول تراریخته به کشورمان می‌شود.

این مرکز همچنین اعلام کرد: با توجه به قرار گرفتن کشورمان در منطقه خشک جهان و کمبود آب، استفاده از واریته‌های تراریخته متحمل به خشکی می‌تواند سبب شکوفایی تولید کشاورزی و کاهش واردات محصولات تراریخته مانند ذرت و دانه‌های روغنی شود.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.