واریز قطره‌چکانی پول برای مسکن ملی

اگرچه وزارت راه و شهرسازی بارها حذف متقاضیان بدحساب مسکن ملی را هشدار داده، هنوز آمار واریز وجه که طبق آخرین اعلام به حدود ۹۳ هزار فقره رسیده بسیار کمتر از حد انتظار است؛ حال آنکه تمامی متقاضیان واجد شرایط از خردادماه مشخص شده و حتی بعضی افراد از اسفندماه سال گذشته از تایید خود مطلع هستند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به مهلت واریز وجه برای طرح اقدام ملی مسکن، تعداد کسانی که افتتاح حساب داشتند افزایش یافته و طبق آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده ۱۵۱ هزار و ۴۰۵ نفر از واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن در بانک، افتتاح حساب کردند که البته ۹۲ هزار و ۸۹۴ نفر پول واریز کرده اند. این تعداد تا روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۶۵ هزار نفر بود.

مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن اواخر اسفندماه سال گذشته انجام شد که ۱.۶ میلیون نفر نام نویسی کردند و خردادماه ۴۷۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. بعضی افراد هم که پیش از آن ثبت نام کرده بودند از اسفندماه سال گذشته از تایید خود مطلع هستند. از آن زمان تا کنون حدود ۹۳ هزار نفر واریز وجه داشته اند که با ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی و بیش از ۴۰۰ هزار واحد تعریف شده براساس تفاهم نامه با دستگاههای دولتی که جمعا بیش از ۸۰۰ هزار واحد می شود تناسبی ندارد.

به نظر می رسد با وجود اخطارهای متعدد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت افتتاح حساب و واریز وجه، متقاضیان مسکن ملی همانند طرح مسکن مهر این موضوع را جدی نگرفته اند. البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده کسانی که پیامک دریافت کرده و تا پایان مهرماه از واریز وجه امتناع کرده اند حذف شده اند اما برای کسانی که پیامک دریافت نکرده اند هنوز فرصت وجود دارد. متقاضیانی که تاکنون هیچگونه پیامکی جهت انجام امور بعدی دریافت نکرده اند، باید هرچه سریعتر از مراجع ذیربط (محل ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن) پیگیر کارهای ادامه ثبت نام و واریز وجه باشند.

هرچند متقاضیان واجد شرایط تمایل چندانی به پرداخت پول برای مسکن ملی نشان نمی دهند، بازار خرید و فروش امتیاز این واحدها البته به شکل زیرپوستی و غیرقانونی داغ است. اگرچه بعضی از آگهی های فروش مسکن ملی در سایتهای اینترنتی به دلیل غیرقانونی بودن حذف می شود اما بررسیهای میدانی نشان می دهد که خرید و فروش جریان دارد. مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم برای این امتیاز تعیین می شود. در بعضی آگهی ها حتی جزئیات آپارتمان مورد معامله مثل متراژ واحد، تعداد اتاقها، قیمت هر متر مربع و دیگر ویژگیها درج شده است. با این حال وزارت راه و شهرسازی هشدار داده که با متخلفان برخورد و واحد مسکونی مورد معامله را سلب امتیاز می کند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود و برای کسانی که پیامک دریافت نکرده اند تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.