وام ازدواج جوانان در جیب بعضی از کارمندان

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مصوب شدن کلیات طرح به روز شدن وام ازدواج در کمیسیون بودجه خبر داد.

عبد الرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر ازدواج و افزایش زاد و ولد دارند چرا باید با توجه به شرایط حال و نبود نسل وام ازدواج به تعویق بیافتد و بعضی از زوج ها تا ۳ سال در نوبت وام ازدواج باشند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مبلغ ۳ میلیون تومان وام ازدواج شاید در ۳ سال قبل مبلغ قابل توجهی بود و می توانست تاحدودی راهگشای ازدواج جوانان باشد اما در شرایط حاضر ازدواج با این مبالغ ممکن نیست و نیاز به به روز شدن مبلغ وام ازدواج است.
عبد الرضا عزیزی اظهار داشت: طی جلسات که با رئیس بانک مرکزی و بعضی بانک ها ی عامل داشتیم وی مبالغ داخلی قرض الحسنه را کفاف دهنده وام ازدواج نمی دانست و رئیس بانک مرکزی مدعی شد تا کنون ۱٫۱ درصد از منابع وام ازدواج را پرداخت کرده اند.
وی ادامه داد: رییس بانک مرکزی مدعی بود به ۲۰ هزار میلیارد تومان امتیاز نیاز است تا مشکلات جوانان در خصوص وام ازدواج حل شود و از این رو طرحی تهیه شد تا بودجه لازم در اختیار بانک ها  قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: از این رو طرح دو فوریتی به روز شدن وام ازدواج تبدیل به طرح یک فوریتی شد و به کمیسیون برنامه و بودجه و سپس کمیسیون فرهنگی مجلس فرستاده شد و هفته قبل در کمیسیون بودجه از این طرح دفاع شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که صندوق مهر امام رضا ۹۰۰ هزار نفر را متقاضی دریافت وام ازدواج و در نوبت وام اعلام داشته که با احتساب این آمار در میابیم که ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم رقمی متفاوت از رقمی است که رییس بانک مرکزی اعلام داشته است.
عزیزی گفت: پس از تحقیق مرکز پژوهش های مجلس مشخص شد بسیاری از بانک های عامل وام ازدواج را به کارکنان خود می دادند که این خود فاجعه است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۹۲ ، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه داریم که با درنظر گرفتن هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت وام ازدواج مشکلات پرداخت حل خواهد شد که البته ما به دنبال افزایش این مقدار به ۲ هزار میلیارد تومان هستیم تا مقدار وام ازدواج به بیش از ۳ میلیون تومان افزایش یابد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.