واکسنی برای پیشگیری از عفونت گوش در نوزادان

اردیبهشت ۱۴۰۳

تزریق این واکسن درصد عفونت میکروبی را در گوش کاهش می‌دهد. عفونت میکروبی با درد فوق‌العاده شدید و احتمال بروز مننژیت در نوزادان همراه است.

دکتر بلورساز متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ۷۵ تا ۷۰ درصد عفونت گوش نوزادان عامل ویروسی و بقیه آن عامل میکروبی دارد. در ۲۰ درصد که گوش دچار عفونت باکتریال یا میکروبی می‌شود تعداد میکروب به نام‌های Hemophiliainfuenze و pnevmococcal وجود دارد. که در تمام دنیا واکسن این دو میکروب جزء ۱۶ واکسنی است که برای نوزادان تزریق می‌شود تا نوزادان را از ابتلا به گوش درد، سینوزیت، گلودرد و ذات‌الریه مصون نگه‌دارد.

وی تصریح کرد: سابقا در ایران به خاطر مسائل اقتصادی این واکسن وجود نداشت ولی اخیرا اقدامات قابل توجهی برای واردات این واکسن انجام گرفته است واکسن Pneumococcal چند ماهی است که به صورت آزاد در بازار ایران یافت می‌شود ولی به سبب قیمت بالای آن اشخاص معدودی از آن استفاده می‌کنند.

این متخصص اطفال افزود: تزریق این واکسن‌ها درصد عفونت میکروبی را کاهش می‌دهد عفونت‌های ویروسی گوش درد خفیفی دارند ولی عفونت‌های میکروبی با دردی فوق‌العاده شدید همراه می باشند و در صورت عدم درمان عوارض شدیدی همچون مننژیت را به جای می‌گذارند ولی در عفونت‌های ویروسی این خطر کمتر است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بچه‌ها دچار عفونت‌های باکتریال یا میکروبی با تزریق این ۲ واکسن نمی‌شوند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این واکسن به بچه‌ها در سنین ۲ ماهگی، ۴، ۶ و ۱۸ ماهگی نیز تزریق شود.

این متخصص اطفال در پایان اظهار داشت: به غیر از نوع ویروسی این عفونت که قابل پیشگیری نیست (به این سبب ۲۰۰۰ نوع ویروس داریم که نمی‌توانیم همه آنها را واکسینه کنیم) می‌توان از انواع میکروبی آن پیشگیری کرد که مهمترین راه پیشگیری عدم استفاده از آب و استخر آلوده است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.