واگذاری اختیار تغییرنام به ثبت‌احوال

جام جم آنلاین: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور با اعلام اجرای دستورالعمل جدید تغییرنام در سال ۹۱ گفت: برای تغییرنام دیگر نیازی برای مراجعه به دادگاه نیست.

به گزارش ایسنا، محسن کرمی با اشاره به این‌که در گذشته مردم برای تغییر نام به زحمت می‌افتادند، افزود: رویه قبلی تغییر نام این بود که متقاضیان باید دادخواست خود را به دادگاه تسلیم و با کمک وکیل در دادگاه از خود دفاع می‌کردند.

وی ادامه داد: به همین دلیل گاهی متقاضیان تغییرنام از روش‌های غیراصولی استفاده کرده و اظهارات خلاف واقع مطرح می‌کردند تا موافقت دادگاه را برای تغییر نام جلب کنند.

کرمی با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید تغییرنام در ثبت‌احوال با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، عنوان کرد: شورای عالی ثبت‌احوال نیز این دستورالعمل را به تصویب رسانده و بر اساس آن اختیار تغییرنام نیز همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت احوال داده شده و فرآیند رجوع به دادگاه برای تغییرنام کاملا حذف شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با اشاره به این‌که از ابتدای اجرای این دستورالعمل جدید در اردیبهشت امسال تاکنون، ۱۱۱۴ مورد درخواست تغییرنام به ثبت احوال رسیده است، گفت: این درخواست‌ها در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل جدید تغییرنام وجود
نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود.

به گفته کرمی، در چهار ماه گذشته ۶۷۸ درخواست تغییرنام که بر اساس دستورالعمل جدید به آن رسیدگی شده، مورد موافقت قرار گرفته است و با ۴۲۸ درخواست نیز به علت مغایرت با ضوابط دستورالعمل، موافقت نشده است.

وی در ادامه، به برخی ضوابط دستورالعمل جدید تغییر نام اشاره و خاطرنشان کرد: تغییرنام‌های کم‌اقبال با فراوانی کم به نام‌های مناسب با فراوانی بیشتر با توجه به آمار پنج سال قبل، الحاق یا اضافه کردن واژه یا نام به اول یا آخر اسامی یا حذف آن از موارد ذکر شده در دستورالعمل تغییرنام است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.