ورزشکاران المپیک کشور مورد آزمایش PRP قرار نگرفتند

در همایش و کارگاه تخصصی PRP که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد ۸۰۰ نفر از پزشکان کشور شرکت کردند تا از این روش به صورت علمی تر استفاده کنند.

دکتر پورکاظمی، رئیس همایش تخصصی PRP در گفتگو با خبرنگار علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: PRP روشی است که از سال ۱۹۹۰ در جهان شروع شد و مدل کار به این شکل است که پلاسمای خون فرد را می گیرند و آن را ۵ برابر غلیظ می کنند و در  دستگاه سانتریفیوژ عمل می آورند و دوباره به فرد تزریق می کنند تا هم ترمیم بافت به سرعت صورت گیرد و هم عروق مورد نیاز غضروفی و استخوانی و هم بند در بدن تشکیل شود.

وی افزود: در این همایش ۸۰۰ نفر از پزشکان سراسر کشور شرکت دارند و ما تحقیقات مختلف پروفسورهای اسلواکی که در این زمینه پیشکسوت هستند را بررسی می کنیم تا بتوانیم نگاه علمی تری به این روش داشته باشیم.

پورکاظمی در خصوص تاثیر این روش در زمینه ورزش تصریح کرد: این روش به صورت آزمایشی روی چند نفر از ورزشکاران صورت گرفته است ولی در حال حاضر هیچ یک از ورزشکاران المپیکی ها مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد عدم نظات بر انجام PRP و انجام آن توسط نیروهای غیرمتخصص گفت: هدف بزرگ این همایش و کارگروه این است که PRP توسط چه کسی، به چه صورت، چه اندازه و با در نظر گرفتن چه فاکتورهایی صورت گیرد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در امر نظارت باید وزارت بهداشت دخالت جدی داشته باشد تا افراد سودجو از فرصت ها استفاده نکنند و برای انجام این کار مراحل قانونی و آموزشی لازم را طی کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.