ورود خرمای چینی به ایران

دبیر انجمن خرما از ورود خرمای چینی به کشور خبر داد و گفت: در صورت ادامه مشکلات کنونی به زودی مجبور می‌شویم نان ایرانی را با خرمای چینی بخوریم.

علی‌اصغر موسوی اظهار کرد: اقتصاد شش استان جنوبی کشور به خرما وابسته است و در صورت ادامه مشکلات موجود تمام نخلستانهای خرما در ایران تا پنج سال آینده خشک خواهند شد و ما به واردکننده خرمای چینی تبدیل می‌شویم.
وی افزود: چین برای دومین سال است که تولیدکننده خرما شده و محصولش را به ایران نیز صادر کرده است.
همچنین رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی با اشاره به این‌که صنعت غذای ایران ظرفیت پاسخگویی به نیاز ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون نفر را دارد، گفت: ما در حوزه‌های تولید آرد، روغن و شیر با اضافه ظرفیت تولید مواجهیم.

به گفته محمدرضا مرتضوی در سالیان گذشته حدود نیم میلیارد دلار انواع تجهیزات تولید نان صنعتی وارد کشور شد که هیچ استفاده‌ای هم از آنها نمی‌شود.
او با اشاره به مصرف پنج تا شش میلیون تن نان لواش در کشور گفت:‌ در تولید صنعتی لواش هیچ سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.
مرتضوی با تاکید بر این‌که ضرورت بر ایجاد یک رویه حقوقی بین زارعان و واحدهای صنعتی گفت: چرا صنایع نباید با گوجه‌کاران به صورت سلف قرارداد ببندند.
رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی در نشست تشکلهای صنایع غذایی با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب در شهر دماوند گفت: چه اتفاقی می‌افتد که سیب از باغداران دماوند کیلویی ۵۰۰ تومان خریده می‌شود و در تهران کیلویی ۳۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در حالی که فاصله تهران با دماوند تنها ۲۰ کیلومتر است. دلیل این اتفاق نبود نظام درست ذخیره‌سازی و توزیع در کشور است. در حالی که می‌توان سیب را به صورت بسته‌بندی و با قیمت بسیار پایین‌تر به دست مصرف‌کننده رساند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.