ورود نسل سوم تلفن همراه به کره شمالی

۰۹اردیبهشت، موبنا- در حالی که چند سالی بیشتر از آزاد شدن دسترسی مردم کره شمالی به تلفن همراه نمی‌گذرد، تعداد کاربران شبکه نسل سوم این کشور به دو میلیون نفر رسیده است.

دولت کره شمالی تحت قوانین سختگیرانه‌ای مردم را برای دسترسی به فناوری از جمله اینترنت تحت فشار قرار داده است. اما به تازگی سرویس‌های شبکه نسل سوم برای تلفن های همراه در این کشور ارایه شده است.

شرکت کوریولینک تنها شرکت ارایه دهنده سرویس‌های نسل سوم در این کشور است که به تازگی اعلام کرده، تعداد مشترکان این شبکه به دو میلیون نفر رسیده است.

از اواخر سال ۲۰۰۸ استفاده از تلفن همراه برای مردم این کشور آزاد شد. البته مردم فقط امکان استفاده از گوشی را فقط برای مکالمه و ارسال پیامک داخل کشور کره دارند و نمی‌توانند به مکالمه بین‌المللی بپردازند.

اما به تازگی سرویس‌های شبکه نسل سوم برای کاربران این کشور امکان‌پ‍ذیر شده است اما مردم کره امکان دسترسی مستقیم به ارتباطات بین‌المللی یا سرویس اینترنت موبایلی را ندارند. فقط اشخاص غیربومی و خارجیانی که به مدت طولانی در این کشور اقامت دارند اجازه استفاده از اتصالات اینترنت را دارند، اما هنوز هم اکثر خطوط تلفن داخلی این کشور مسدود است.

بر این اساس از ابتدای سالجاری دولت این کشور امکان حمل و نقل موبایل توسط توریست‌ها را فراهم کرد و این اشخاص می‌توانند از سرویس‌های شبکه ۳G با دسترسی محلی استفاده کنند.

سال ۲۰۰۸ اپراتور Koryolink اقدام به پوشش شبکه بی‌سیم در این کشور کرد. تعداد کاربران موبایل تا سال ۲۰۱۰ در این کشور به ۳۰۰ هزار نفر رسید.

در این کشور حقوق ماهیانه مردم به طور میانگین حدود ۱۵ دلار است در حالی که خرید یک تلفن همراه ۴۰۰ دلار هزینه دارد. به این ترتیب فقط چهار درصد از مردم به موبایل دسترسی دارند.
البته بعضی از اشخاص نیز خطر واردات غیر قانونی تلفن همراه را قبول و اقدام به وارد کردن موبایل از طریق کشور چین می‌کنند. مزیت این تلفن‌های همراه نسبت به اپراتور خود کشور کره شمالی تماس‌های بین المللی است.

کاربرانی که دارای این تلفن‌ها می باشند می‌توانند در کنار مرزهای کره از طریق اپراتورهای کشور چین تماس‌های بین المللی برقرار کنند. در سوی دیگر ایجاد این نوع تماس‌ها از طریق اپراتور Koryolink مجاز نیست زیرا دولت قصد دارد که از خروج هر گونه اطلاعاتی به خارج از کشور جلوگیری کند.

گفته می‌شود، اپراتور Koryolink در ابتدا تمامی شماره‌های خود را با عدد ۱۹۱۲ آغاز می‌کرد زیرا تاریخ تولد رییس جمهور کره شمالی Kim Il-sung در این سال بوده است.

البته بعد از مدتی به سبب افزایش تقاضا این اپراتور مجبور شده پیش شماره ۱۹۱۳ را نیز به لیست سرویس خود اضافه کند.

جمعیت کشور کره شمالی ۲۴ میلیون نفر اعلام شده است.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.