وزارتخانه‌های جهاد و نفت تنها به ۱۰ درصد تعهدات خود برای کاهش گرد و غبار عمل کردند

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۹۰ درصد کانونهای گرد و غبار خارجی و ۱۰ درصد داخلی است که باید با جدیت بیشتر حداقل کانونهای گرد و غبار داخلی را مهار کنیم.

به گفته وی، وزارت نفت باید مالچ مورد نیاز را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا وزارت جهاد عملیات مالچ پاشی را در کانونهای بحران انجام دهد.

شاعری اظهار داشت: اگر سالانه ۲۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی شود باید تا پایان سال ۹۴  در حدود ۴۰ هزار هکتار از کانون های گرد و غبار در استان خوزستان عملیات بیابان زدایی انجام شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وزارت نفت باید مالچ رایگان را با قیمت اندک در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می داد که متاسفانه به تعهداتش عمل نکرده و اکنون که مالچ گران شده به جای اینکه اعتبارات مورد نیاز را افزایش دهد وسعت عملیات مالچ پاشی را کم کرده و از ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار در سال کاهش داده است.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نفت و جهاد کشاورزی درخواست می کند تا به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

شاعری در ادامه به تعهد وزارت نیرو در تامین حق آبه تالاب هورالعظیم و شادگان اشاره کرد و گفت: البته بخشی از حق آبه ها تامین شد اما هنوز ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار زمین خشک از این تالاب ها در ایران وجود دارد زیرا وزارت نیرو تا حالا حق آبه های این تالاب ها را به طور کامل تامین نکرده است همانطور که حق آبه دریاچه ارومیه را تامین نکرده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین  عراق هم باید به تعهدات خود در زمینه کاهش کانون گرد و غبار عمل کند اما تاکنون به تعهدات خود در مقابل مردم کشورش و کشورهای همسایه عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه عراق باید سالانه ۲۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام دهد ادامه داد: سازمان محیط زیست از طریق مجامع بین المللی پیگرکم کاری این کشور است و البته کشورهای ترکیه ، سوریه و اردن نیز دراین پدیده دخیل هستند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.